Lifecycle_costing_635

A12: ontwerpen om te onderhouden

Dagelijks staat er gemiddeld 5 kilometer file bij het Gouwe Aquaduct, nabij Gouda en Waddinxveen. Hier kruisen automobilisten vanuit Den Haag naar Gouda en andersom het doorgaande verkeer van en naar Utrecht. Het gevolg van deze ‘weefbewegingen’ tussen de A12 en de A20 is een onoverzichtelijk wirwar van afslaande en invoegende auto’s, veel remmen, files en onveilige situaties. Om daar verbetering in te brengen, werkt Heijmans in opdracht van de Provincie Zuid-Holland aan de Parallelstructuur A12. Voor het eerst in een dergelijk groot project wordt hierin de methode Heijmans Lifecycle Management (HLM) toegepast.

De Parallelstructuur A12 moet zorgen dat automobilisten die naar Gouda willen een paar honderd meter eerder van de snelweg afslaan en dus niet meer hoeven te ‘weven’ met invoegend verkeer. Dat klinkt simpel, maar is het niet. De parallelbaan kruist namelijk het riviertje De Gouwe (waar zeilschepen met staande mast mogen varen) en ligt ingeklemd tussen het aquaduct en de bestaande bedrijfsbebouwing.

De meest elegante oplossing zou zijn, een nieuw aquaduct te bouwen. Vanwege de kosten is echter gekozen voor een 500 meter lange, 10 meter hoge brug ten noorden van het Gouwe Aquaduct, met daarin een beweegbaar deel, een basculebrug. Dit is is één van de in totaal acht kunstwerken binnen het project, waarbinnen ook viaducten en tunnels worden aangelegd, onder meer een onderdoorgang van de provinciale weg onder de A12 door (2×2 rijstroken met een middenberm van 3 meter).

Parallelstructuur_A12

Onderhoud centraal
Heijmans legt deze verbindingen en kunstwerken niet alleen aan, maar neemt ook de zorg op zich voor het onderhoud de komende tien jaar. Dat is misschien wel het belangrijkste onderdeel aan het Design, Construct & Maintenance (DCM) contract, omdat het een grote invloed heeft op de materiaalkeuze en ontwerpbeslissingen. In termen van Heijmans Lifecycle Management: Design to maintain, Build to maintain, Optimize Maintenance. Niet de laagste bouwkosten, maar de kosten gedurende de gehele levensduur staan daarin centraal. Soms gaat het om basale zaken als ‘waar zet je een lichtmast neer?’ In de middenberm of aan de kant? Of: plaats je kleine afvoerputjes of iets grotere, die minder vaak hoeven te worden gereinigd? Dat heeft invloed op de verkeershinder en de kosten. Om diezelfde reden kiezen we ook voor LED-verlichting, die in de aanschaf duurder is, maar langer meegaat en dus minder vaak hoeft te worden vervangen. Het bespaart de weggebruikers een hoop overlast.

Beschikbaarheid en betrouwbaarheid zijn ook belangrijke eisen als het gaat om de basculebrug. Na een aantal incidenten met bruggen die niet meer open gingen of zelfs dichtvielen, wordt er in Zuid-Holland met argusogen naar dergelijke bruggen gekeken. Door ook hier niet te kiezen voor de goedkoopste bouwkosten, voorkomen we uitval en hoge onderhoudskosten. Vooraf analyseren we zowel het bewegingswerk als de elektrotechnische installatie volgens de EFMECA-methode en stellen daarmee vast wat de kritische componenten zijn. Daarvoor is alleen het beste goed genoeg.

kaart_parallelstructuur_a12-635

Slimme oplossingen
De aanbesteding was een concurrentiegerichte dialoog, waarbij we konden variëren op een referentie-ontwerp van de opdrachtgever. Het gaf ons zeker geen carte blanche, maar bood wel de ruimte om enkele slimme en fraaie oplossingen te bedenken die dit project bijzonder maken. Vier voorbeelden:

1. Dealen met een veenbodem
Door grof ophoogmateriaal toe te passen, verlagen we de capillaire stijging van het water, zodat de parallelbaan in zijn totaliteit lager kan worden aangelegd. Hierdoor is minder materiaal nodig en hebben we minder last van zetting. Het gebied heeft namelijk de slechtst denkbare ondergrond van Nederland: een veenbodem. Als je die 3 meter ophoogt, zakt alles meteen weer 1,5 meter naar beneden.

2. Beschermen van drinkwater
Dwars door het gebied loopt de Berg-Ambachtleiding, een drinkwater-transportleiding vanuit de duinen, met een doorsnee van anderhalve meter. Bij ophogingen beschermen wij deze leiding aan weerszijden met paalmatrassen. We zetten hiervoor een woud aan palen in de grond, met een soort deksels erop. Daar overheen leggen we een geo-grid, een kunststof net dat de krachten verdeelt. Dat maakt de ophogingen star, zodat ze niet opzij zakken op de slappe veenbodem en de waterleiding beschadigen.

3. Voorkomen van verkeershinder
Het grote kunstwerk over de Gouwe bouwen we bovenlangs, door als een soort rups van ligger naar ligger te kruipen. Telkens als er een deel van het dek klaar is, schuiven we een stuk op en beginnen we aan het volgende. Gebruikelijker is het om bouwwerkzaamheden beneden rondom te organiseren. Daarvoor is op deze plek te weinig ruimte, waardoor de kans op verkeershinder reëel zou zijn.

4. Het oog wil ook wat
Het indrukwekkende bewegingswerk van de beweegbare brug, met tandwielen, kettingen en contragewichten, wordt ondergebracht in een glazen basculekelder die ’s nachts van binnenuit wordt verlicht. Vanaf de wal gezien is dit een echte eyecatcher.

Kortom, een project om trots op te zijn. Na de bouwvak starten we met de werkzaamheden buiten. Medio 2016 moet het project zijn voltooid.

Beheer en Onderhoud | Life cycle costing

4 reacties

  1. Herman Bosch -

    succes met dit mooie project.

  2. Richard van Dongen -

    Gefeliciteerd met dit project. Een hele uitdaging!!
    Ben wel benieuwd welk systeem gebruikt wordt voor vastlegging van de ‘Lineaire’ Assets (of mogelijk in combinatie met ‘Location Based Maintenance’ zoals je dat met GIS kan doen)?
    GIS kan als framework dienen voor een effectief Asset en Maintenance Management strategy. Welk system wordt gebruikt als PMS (Prestatie Meet Systeem) en FMECA en is dit met elkaar geïntegreerd? Ikzelf heb ervaring met 1 geïntegreerd systeem voor alle functionaliteiten, vandaar mijn interesse. Alvast bedankt voor de reactie. Mvg, Richard van Dongen

  3. rozi011 -

    In dit artikel wordt gesproken over de Berg-Ambachtleiding.Deze Berg-Ambachtleiding loopt volgens mij van Moordrecht-zuid(onder de A20) over de grond van Zevenhuizen langs de A12 (zuid) naar de duinen. Ik zie geen enkel verband met de A12-parallelstructuur.

  4. Michel -

    Ik snap echt niet wat jullie aan het doen zijn.
    Zijn jullie ooit weleens gaan kijken op die weg of niet?

    De grootste file-druk ontstaat namelijk op de weg vanuit gouda richting Rotterdam, omdat deze weg vanaf het Gouwe Aquaduct twee-baans wordt tot aan Moordrecht. En dan gaan jullie een extra weg aanleggen richting Den Haag, terwijl daar de auto’s vrijelijk langs me heen zoomen omdat daar dus echt vrijwel NOOIT file staat.

    Er had een extra weg moeten komen tussen gouda en moordrecht, dat had een hoop file gescheeld al dan niet totaal weggenomen.

    Deze weg heeft echt totaal geen zin.
    Want nogmaals, er is geen filedruk richting Zoetermeer, maar richting Moordrecht, maar nee, daar wordt dan niks aan gedaan. Best wel een beetje lachwekkend als je het mij vraagt.

plaats een reactie