Huismerk-635X300-Bos

Huizen volgens een standaard recept

Het lijkt soms of we het wiel in de woningmarkt telkens opnieuw willen uitvinden, door ieder project als uniek te beschouwen. We maken het onszelf en de klant daarmee onnodig moeilijk. We moeten opdrachtgevers onze Heijmans-oplossing aanbieden, in plaats van steeds weer te reageren op wat een klant ons vraagt. Pro-actief, eenduidig, samen met co-makers, maar onder de duidelijke stempel van Heijmans.

Het projectdenken maakt plaats voor procesdenken. Dat is nu gaande. Samen met vaste leveranciers ontwikkelen we concepten die voor meerdere projecten toepasbaar zijn. Zo beperk je niet alleen de kosten, maar haal je een voorspelbaar resultaat, met telkens dezelfde kwaliteit. En bij voorkeur nul restpunten! Toch is het in de bouw nog flink worstelen om van het traditionele projectdenken af te komen. Wat is er aan de hand?

Worsteling #1
Om echt eenduidig te kunnen werken, is het in de eerste plaats noodzakelijk om processen intern ook werkelijk op een eenduidige manier te organiseren. Daar wringt de schoen. Want bij Heijmans hadden we ooit acht vestigingen voor woningbouw, elk met een eigen zienswijze, een eigen manier van werken en eigen leveranciers. Zij moeten nu accepteren dat hun verantwoordelijkheden veranderen. Ze leveren een deel van hun zelfstandigheid in en worden aangestuurd vanuit een landelijke organisatie. Dit standaard proces is worsteling #1.

#2 Vertrouwen
Opschalen van klantvraag naar marktvraag is geen kwestie van klakkeloos doen wat een klant ons vraagt en dat trucje telkens opnieuw herhalen. Waar het om gaat, is dat we een product ontwikkelen op basis van onze visie over wat de markt wil. En dat we nadenken over welke innovaties we kunnen aanbieden, samen met onze leveranciers. Laat ze meedenken en mee-innoveren: co-makership dus. Het staat haaks op de manier waarop er in de bouw altijd werd gewerkt: eenmalige relaties, eenmalige inkoop, een eenmalig project draaien en weer op naar het volgende. Co-makership vereist daarentegen wederzijds commitment. Vaste leveranciers krijgen als co-maker vertrouwen en worden uitgedaagd om zelf met innovaties en verbeteringen te komen, waarvoor ze ook een eerlijke prijs krijgen. De vraag ‘wat levert dat dan op’ is niet altijd te beantwoorden in termen van euro’s of minuten. Het gaat ook om gemak, efficiency, toewijding en zekerheid. Dat vertrouwen geven is worsteling #2.

#3 Wennen voor opdrachtgevers
We zijn er bij Heijmans van overtuigd dat we zo gaan werken: de waan van de dag laten voor wat die is, een vaste koers uitzetten en daar aan vasthouden. En vooral: niet bij het eerste zuchtje tegenwind terugvallen in de traditionele aannemersrol. Daar zullen ook opdrachtgevers aan moeten wennen. Ik zie nogal eens dat ze, als het erop aankomt, ook nog op die traditionele stoel gaan zitten en voornamelijk op prijs selecteren. Dat is worsteling #3.

Met al die worstelingen om een eenduidige aanpak te realiseren, lijkt het gemakkelijker om dan maar door te gaan met de huidige projectmatige manier van werken. De tijd zal ons echter leren dat partijen die kiezen voor standaardisatie uiteindelijk betere producten krijgen, tegen een scherpere prijs. Heijmans heeft deze visie al in de praktijk gebracht met het Heijmans HUISMERK, een standaard voor de bouw van grondgebonden huizen voor corporaties en beleggers. En bij deze standaard hoort ook een vaste, transparante prijs. Zo weten onze klanten precies waar ze aan toe zijn. En er is nog iets zeker: het huis is binnen 4 maanden woonklaar. Het 200e Heijmans HUISMERK-huis leveren we in maart op in Landsmeer. Het concept is succesvol en toont aan dat deze aanpak een mooie toekomst heeft.

Woningmarkt | Co-creatie | Huismerk

4 reacties

  1. Wim Ketelaars -

    Beste Pim

    Het klinkt uitdagend en wens je veel succes toe met dit proces.

    Groet
    Wim

  2. Antonetta Fritzsche -

    Do you want more people to visit your website? Get tons of keyword targeted visitors directly to your site. Boost revenues quick. Start seeing results in as little as 48 hours. To get details email us here: leo6843will@gmail.com

  3. Charline Bonet -

    Greetings, I was just taking a look at your site and filled out your feedback form. The contact page on your site sends you messages like this via email which is the reason you’re reading through my message at this moment right? That’s the holy grail with any type of online ad, getting people to actually READ your advertisement and this is exactly what you’re doing now! If you have an ad message you would like to promote to millions of websites via their contact forms in the U.S. or anywhere in the world let me know, I can even focus on specific niches and my charges are super low. Shoot me an email here: trinitybeumer@gmail.com

  4. Catharine Rawson -

    Hello, I was just visiting your website and filled out your contact form. The contact page on your site sends you these messages via email which is the reason you are reading through my message at this moment correct? This is half the battle with any kind of online ad, making people actually READ your ad and that’s exactly what I just accomplished with you! If you have an ad message you would like to promote to tons of websites via their contact forms in the U.S. or to any country worldwide send me a quick note now, I can even focus on specific niches and my pricing is very reasonable. Send a reply to: Phungcorsi@gmail.com

plaats een reactie