Heijmans_KijkNaarBuiten2_635x300

Ga eens naar buiten, anders kom je nergens

Om in de huidige utiliteitsmarkt opdrachten te verwerven moet ons aanbod perfect zijn. Een winnende aanbieding bestaat uit een sterk plan van aanpak, scherpe prijs maar bovenal een onderscheidende klantgerichte oplossing. Daarvoor moet je continu op zoek om de (soms latente) klantvraag nog beter te begrijpen om zo tot slimmere, betere oplossingen te komen. En dat soort oplossingen vind je steeds vaker buiten de deur, in samenwerking met partners en leveranciers, of in compleet onverwachte hoek.

Cradle to Cradle levert geld op
Kijk bijvoorbeeld naar de ontwikkelingen op het gebied van Cradle to Cradle/ circulaire economie. Daarbij behouden producten, componenten en grondstoffen zoveel mogelijk hun waarde en wordt er bij ontwerp en productie maximaal rekening gehouden met demontage voor hergebruik. Sterker nog is dat grondstoffen vervolgens in eigendom van de producent kunnen blijven. Deze circulaire economie is een mooie gedachte, maar waarom zou Heijmans hier geld, tijd en energie in steken? Voor een bouwbedrijf levert dit op het eerste gezicht financieel niet veel op. Echter, door de toepassing van C2C bouwen wij op een andere manier aan relaties met onze onderaannemers. Door de samenwerking met ketenleveranciers aan te gaan, wordt onze creativiteit gestimuleerd en kunnen we door middel van innovatieve ideeën de kantvraag beter invullen. Dat doen wij nu nog onvoldoende. Veel verder dan tapijtlease of een verhuurconcept op het gebied van verlichting komen we nog niet. Er heerst een taboe op alternatieve financiering en tegelijk liggen er in deze tijd kansen voor het oprapen.

Biomimicry zorgt voor nieuwe inzichten
Een steeds concretere duurzame en innovatieve ontwikkeling is biomimicry: de wetenschap en de kunst van het nabootsen van de beste biologische ideeën in de natuur om problemen op te kunnen lossen. Plakband geïnspireerd door gekko’s of energie-efficiënte gebouwen geïnspireerd door termietenheuvels. In de bouw moet je denken aan voorbeelden als Joinlox, een bedrijf uit Australië dat met een geheel nieuwe techniek verbinding weet te maken tussen diverse voorwerpen zoals leidingwerk, muren en bruggen. Of denk aan the Lotusan, een coating gebaseerd op de werking van een lotusblad. Deze spuit je op een gebouw en na een regenbui is de gevel weer schoon. De natuurlijke coating gaat 4-8 jaar mee. Of ideeën die nog niet concreet worden toegepast. Zo kan een boom dankzij een ingenieus systeem continu water omhoog stuwen, zonder pomp. Waarom passen wij dit niet toe in onze bouwwerken?

Partners zorgen voor nieuwe bouwmethoden
Om op een andere wijze te gaan bouwen richten wij ons nu op strategische samenwerkingen met belangrijke leveranciers. Een voorbeeld hiervan is de realisatie van de grootste lichtgewicht brug ter wereld samen met DSM. Daarnaast zoeken wij met meerdere partners naar nieuwe en duurzame composieten en geveloptimalisaties. We werken samen in de ontwikkeling van beton, een onontgonnen gebied in de utiliteit. De markt zit vol oplossingen die wij nog onvoldoende in de praktijk brengen, denk daarbij ook aan de modulaire aanpak in bouw en installaties. Deze slimme vorm van prefab is nog lang niet volledig benut.

Slimme logistiek zorgt voor efficiëntie
Op het gebied van logistiek zetten wij de eerste goede stappen samen met bijvoorbeeld de Technische Unie. Het doel is om logistiek klantgerichter te maken door dit efficiënter, veiliger en flexibeler te organiseren. Samen met deze partijen kunnen wij een productkwaliteitscontrole  garantie en tijdige leveringen realiseren. Gestructureerde productkwaliteitscontroles op leveringen borgen tevens strenge veiligheidseisen. Dit is in de utiliteitsbouw niet vanzelfsprekend. Dit kan alleen gerealiseerd worden door een intensieve samenwerking met logistieke partners. Op deze wijze kunnen wij klantvragen efficiënt invullen op een manier die verder gaat dan de traditionele aanpak.

Het onderscheidend vermogen ligt op straat
Met alleen een goed plan van aanpak en een scherpe prijs gaan wij de wedstrijd niet winnen. Het is tijd voor de volgende stap. Naar buiten! Een architect laat zich ook niet alleen inspireren door zijn eigen werk. Heijmans heeft de ambitie om de beste bouwer van Nederland te zijn. Dus stop met de automatische piloot en ga naar buiten, anders kom je nergens.

Innovatie | Bouwcultuur

2 reacties

  1. Thomas van Gerwen -

    Hallo Anne,
    Een leuk en inspirerend artikel. Ik ben het helemaal met je eens. De nieuwe ideeën liggen buiten voor het oprapen. Het is “alleen” een kwestie van de verbinding maken met praktische toepassingen en dat vraagt creativiteit. Daar zijn misschien wel weer een paar kunstenaars voor nodig.
    Thomas van Gerwen

  2. Dennis Segeren -

    Hallo Anne, inspirerend stuk! Ik ben het helemaal met je eens: er is nog volop ruimte voor innovatie in de zo traditionele bouwwereld. Op technisch èn procesmatig gebied, kun je zeker in deze tijd jezelf onderscheiden als bouwbedrijf. Wel is het van belang ook intern daar voldoende aandacht voor te hebben en in te investeren. Zoals er draagvlak voor slimme oplossingen bij klanten moet ontstaan, geldt dat net zo goed voor de interne organisatie. Ook daar is nog een wereld te winnen volgens mij!

plaats een reactie