Datacenters zitten tussen de oren

Datacenters zitten tussen de oren

Niets zo vervelend als aan de kassa staan en de pinautomaat werkt niet. Of even je mail checken, maar internet ligt eruit. Dringend moeten bellen, maar je krijgt geen kiestoon. Informatieborden boven de snelweg die uitvallen. Midden in een computergame de score kwijtraken. Als maatschappij zijn we zonder het te beseffen enorm afhankelijk geworden van online diensten. Internet lijkt tegenwoordig bijna een eerste levensbehoefte. Een storing in een datacenter heeft dan ook grote gevolgen voor onze economie.

Dat maakt het runnen van datacenters een vak apart. Banken, softwarebedrijven en overheden wereldwijd zijn ervan afhankelijk. Zij stellen extreme eisen aan de betrouwbaarheid van ‘hun’ datacenter en dat wordt doorvertaald naar extreme eisen aan de technici van Heijmans die deze datacenters bouwen en onderhouden. Wie in een datacenter rondloopt, zou dat niet zeggen. Je ziet rij na rij met rekken vol glimmende computers in smetteloze, gekoelde zalen. Zonder slofjes aan je voeten mag je daar niet binnen. En eens in de zoveel tijd gaat een poetsploeg gewapend met tandenborstels de koelribben van de noodstroomaggregaten van stof ontdoen.

Het deed dan ook pijn toen een klant van ons een paar maanden geleden bij de opleveringscontrole een vloertegel optilde en aan de achterkant een tijdelijke sticker aantrof. Tot op de dag van vandaag horen we het verwijt dat we ‘bouwafval’ hebben achtergelaten. Dat is tekenend voor de hoge kwaliteit en de nauwkeurigheid van werken die eigenaars van datacenters van ons verwachten. Nul opleverpunten is de norm. De klant wil 100% beschikbaarheid en 100% betrouwbaarheid. Dat geldt zowel voor de stroomvoorziening, voor de ‘internet connectivity’, voor de koeling, als voor de beveiliging. Daar komt nog eens bij dat de uitvoering zonder (bijna) ongevallen moet plaatsvinden.

Industriële mindset
Geen risico’s nemen, is dan ook het motto. Eigen initiatief wordt niet op prijs gesteld, daar zijn de belangen simpelweg te groot voor. Even een loshangend kabeltje wegwerken is ‘not done’, daar vraag je eerst een werkvergunning voor aan. Want als je onverhoopt iets beschadigt of verkeerd aansluit, heb je een groot probleem. Dat is namelijk meteen merkbaar in het primaire proces van onze klant. Valt in een kantoorgebouw even het licht uit, dan wordt dat wel opgemerkt, maar kan er gewoon worden doorgewerkt. Een stroomuitval van 30 milliseconden in een datacenter kan echter leiden tot twee dagen werk om de boel weer op te starten en alle databases opnieuw te indexeren!

Daarom installeren we apparatuur die de stroomvoorziening bij een storing bliksemsnel overneemt. Soms gaat het daarbij om gigantische vermogens van meerdere Megawatts ineens. Heijmans zorgt ervoor dat alle installaties zo geëngineerd en onderhouden zijn dat ze het doen als het erop aankomt. En dat ze kunnen worden aangepast of gerepareerd zonder ‘de spanning eraf te halen’. Zodra de stekker bij wijze van spreken eenmaal in het stopcontact zit, gaat hij er niet meer uit. Je moet er dus continu aan denken dat je iets maakt dat goed is. En er rekening mee houden dat je aanpassingen kunt doen zonder dat het uit hoeft. Dat betekent een industriële ‘mindset’; een geheel andere mentaliteit dan we gewend zijn. De uitdaging is om dat tussen de oren van de medewerkers te krijgen.

Hoe belangrijk dat is? Heel belangrijk. Vertrouwen is in dit segment namelijk alles. Een beperkt aantal mensen van Facilities houdt soms meerdere datacenters in de lucht. Die zien ons liever niet rommelen aan hun werkende installaties. Maar ze geven ons wel de sleutels, in het vertrouwen dat wij weten waar we mee bezig zijn en geen dingen doen die we niet hebben afgesproken. Wij kunnen als Heijmans hiervoor dan ook uitsluitend mensen inschakelen die de industriële mindset begrijpen en zich strikt aan de werkvergunning houden. Want je kunt de consequenties niet overzien, als je iets doet wat niet in die vergunning staat. Als je wat beschadigt, heb je een groot probleem. Impulsief gedrag, denken ‘dat kan wel even’, mag dus beslist niet. Maar met goede ideeën komen en met elkaar brainstormen over hoe we iets het beste zouden kunnen aanpakken: jazeker. Samen met de klant. Want die weet wel waarom hij zo goed draait en een performance haalt van 100%. Dag in dag uit. Jaar in jaar uit.

Dat moet je snappen. Op een storing staan voor Heijmans forse sancties. Werkt bijvoorbeeld de koeling niet, omdat wij niet volgens werkplan hebben gewerkt, dan kost dat duizenden euro’s per dagdeel. Maar je moet ook begrijpen dat het de opdrachtgever niet gaat om dat geld. Het gaat erom dat hij personen in huis haalt die doen wat er gevraagd wordt, zodat hij ze met een gerust hart de sleutel kan meegeven. Niet iedereen heeft dat in zich. We zijn als Heijmans dan ook specifiek voor deze markt op zoek naar mensen die hun vak verstaan, daar trots op zijn en geen 8-17 mentaliteit hebben; mensen die zich verantwoordelijkheid voelen voor wat ze bij een klant presteren en daarin soms zelfs zo ver gaan dat ze er buikpijn van krijgen als iets niet precies loopt zoals het moet. Heijmans opereert in de markt voor datacenters dan ook niet als de grote aannemer die wel even de klus komt klaren. We zijn de contractor die wil leren van wat de klant al weet en doet en daarin zijn eigen kennis inbrengt om gezamenlijk een project te doen. Dat is een kwestie van mentaliteit!

Bouwcultuur | Utiliteit | Datacenter

12 reacties

  1. Robbert van Raalte -

    Boeiend verhaal en boeiend geschreven. Nog wel een vraag; hostingbedrijven beloven aan hun klanten vaak bewust (!) een uptime van hun servers van 99,9%. Want, zeggen ze, er zijn altijd dingen die je niet kan voorzien. Over een heel jaar zou dat inhouden dat je een kleine 9 uur offline kan zijn met je site of dienstverlening. Een volledige werkdag, maar verdeel het over een jaar (in een tijdsspanne waarin wij op 1 oor liggen) en het is ook nog steeds een forse belofte. In hoeverre is dat ook het geval voor Heijmans? Met andere woorden is die 100% echt 100% en ligt downtime daarmee in theorie nooit aan ons?

  2. Eelke Stellingwerf -

    Interessante Blog Cees! Wat je beschrijft is zeer herkenbaar. Datacenters zijn een uniek segment waar wij met een totaal andere mentaliteit in moeten opereren. Ik denk dat wij als bedrijf naar een hoger niveau klimmen, door actief te zijn in dit segment!

  3. Thomas van Gerwen -

    Hallo Cees,
    Een boeiend verhaal over een zeer uitdagend marktsegment.
    We moeten ons echter als Heijmans enorm stretchen om de verwachtingen van klanten binnen dit marktsegment waar te maken. Enerzijds goed voor de ontwikkeling van het bedrijf maar past het ook in onze bedrijfsstrategie? We willen ons steeds meer profileren als kennisbedrijf. Hoe gaan we dat doen in dit marktsegment?

  4. Ronald Mirck -

    Hallo Cees,

    Wat je hier beschrijft is voor mij al 30 jaar gemeengoed. Sinds de start van mijn werkzame leven in 1984 bij Digital Equipment (DEC voor de intimi) is het leveren van een dienst ten behoeve van het maximaliseren van de beschikbaarheid van het bedrijfsproces van de klant in mijn DNA opgenomen. Hoe vreemd is het dan dat dit denken en doen buiten de ICT en Industrie dan niet aanwezig is. In elk gebouw wordt een bedrijfsproces gehuisvest dat baat heeft bij een maximale beschikbaarheid en veiligheid …. en natuurlijk een gezond binnenklimaat…. Uiteraard zonder gebreken en met een optimale energiehuishouding. Natuurlijk kost dit de nodige investeringen om het te realiseren en in stand te houden …. maar ook hier geldt: Het rendement op deze investeringen vertaald zich in minder (ver)storingen en een hogere productiviteit van het bedrijfsproces.

    Dit proces- en servicegericht denken zou bij een ieder werkzaam in de installatiesector in zijn of haar DNA aanwezig moeten zijn.

    Dus mijn vraag. Hoe implementeren jullie dit proces- en servicegericht denken binnen jullie organisatie om dit bij al jullie klanten te kunnen leveren?

  5. Karim Weiss -

    Cees,

    Inmiddels hebben wij als Heijmans behoorlijk ervaring met deze tak van sport. Inmiddels heb ik met jou samen en met de klanten veel gesprekken gehad en komen we tot de conclusie dat wij deelnemen aan de top van champions League. 99,9% denken en handelen is geen optie! Je moet voor de volle 100% gaan om het verschil te maken.
    Heerlijk om bij een bedrijf te werken die deze ambitie heeft!

  6. Gerrit hendriksen -

    Reacties zijn herkenbaar en helemaal van deze tijd.
    Idereen heeft wel een gefundeerde mening hoe het zal moeten gaan.
    Echter,
    De man op de vloer, die het directe contact heeft met de klant en installatie heeft, “het visite kaartje” van de firma,schiet hier helemaal niets mee op. Er wordt boven hem over hem gecommuniseerd.
    Het enigste wat hij nodig heeft is een gedegen opleiding/instruktie.
    Met een korte heldere communicatie.
    En bewaar me, niet nog meer protocollen.

  7. Cees Vos -

    @Robbert, dank voor je reactie.

    Er is een verschil tussen wat je contractueel afspreekt, of waar je voor staat. Als je 100% garandeert dan is de kans dat er iets verkeerd gaat heel groot, dat risico is dus altijd aanwezig. Hostingbedrijven zijn veelal afnemers (lees: klanten) bij datacenters. En overal hangt een prijskaartje aan, wil je 100% dan moet je daar ook voor (willen) betalen. Als je enkele (lees: niet redundante) systemen neerzet dan kan je ook geen 100% garanderen. Het datacenter kan wel 100% garanderen, als je 1 (web)server heb draaien dan kan deze altijd een keer vastlopen. De systemen die Heijmans installeert zijn altijd afgestemd en uitvoerig getest met de klant.

  8. Cees Vos -

    @ Eelke, bedankt voor je reactie.

    Ik denk dat een klantgerichte focus en een instelling om dit samen met de klant te doen, de basis is om in dit marktsegment te excellereren. En deze ervaringen gaan we dan ook toepassen bij al onze andere klanten.

  9. Cees Vos -

    @Thomas, bedankt voor je reactie.

    Je slaat de spijker op zijn kop! Als bedrijf stelt dit ons in staat om te groeien richting een klantgerichte focus. Kennis is daarbij zeker ook van belang, heb jij soms een idee hoe deze opgedane kennis te borgen en te delen?

  10. Cees Vos -

    @Ronald, bedankt voor je reactie.

    Goed te lezen dat dit bij jou in je DNA zit opgesloten. Wij zijn nog niet zover, maar wel hard mee bezig. Servicegericht zijn wij zeker, meer focus op het proces van de klant zijn wij hard mee bezig en maken wij stappen in. Dat gaat niet van de ene op de andere dag maar is een uitdagend transitietraject. Hoe wij dat doen, is jouw vraag. Wij proberen de klantvraag zo goed mogelijk in beeld te brengen en dat is meestal niet (alleen) de vraag die op papier staat.

    Graag maak ik nader kennis met je om te kijken waar wij van elkaar kunnen leren.

  11. Cees Vos -

    @Karim, bedankt voor je reactie. Niets aan op te merken, ben het volledig met je eens.

  12. Cees Vos -

    @Gerrit, bedankt voor je reactie.

    Het gaat niet om meer protocollen, maar wel om de juiste waarbij helder omschreven is wat en hoe het uitgevoerd moet worden. En om de mensen op de werkvloer goed te kunnen instrueren, moet er bekend zijn wat de klant belangrijk vind en waar hij/zij wakker van ligt.

plaats een reactie