Wilgenvangnet Heijmans

Wilgenvangnet gedoemd in la te verdwijnen

In volle vaart met je auto van de weg raken wordt nooit een ontspannen belevenis, maar met een vangnet van wilgentenen is de kans op verwondingen een stuk kleiner dan wanneer je tegen de stalen vangrail knalt en terug de weg op stuitert. Dat is nog maar één van de vele voordelen van het wilgentenenvangnet. Het is veilig, duurzaam, betaalbaar en ziet er natuurlijk uit. Jammer dat het idee misschien wel gedoemd is in een la te verdwijnen…

Enige tijd geleden bedachten we bij Heijmans Wegen dat je veel méér met de berm kunt dan er alleen maar gras planten. In de obstakelvrije zone kun je bijvoorbeeld een snelgroeiende plantage aanleggen die biomassa levert voor groene stroom of houtsnippers voor de spaanplaatindustrie.

Absorptie
Probleem daarbij is alleen dat de obstakelvrije zone ook daadwerkelijk obstakelvrij moet zijn. Tenzij je de boompjes in schuine rijen achter elkaar zet, zodat een auto die van de weg raakt er tussendoor kan. Drie dichte rijen dunne wilgentenen langs de weg remmen de snelheid van de aanstormende auto voldoende om dit systeem veilig te laten werken. Dat is tenminste de aanname. Voordat we het in de praktijk toepassen, is een meting van de zogeheten Acceleration Severity Index noodzakelijk. Deze index geeft weer hoeveel snelheid een voertuig op een gelijkmatige manier verliest dankzij de energieabsorptie door de wilgentenen.

Wij hebben een eenvoudige test gedaan waaruit blijkt dat het wilgentenenvangnet werkt. We weten ook dat het met een prijs van circa €12.000 per kilometer vijf keer zo goedkoop is als een standaard geleiderail. Kleine reparaties kosten niks, want de wilgen groeien vanzelf weer dicht. Je moet wel om het jaar een rij tenen snoeien, zodat ze niet te dik worden. Die extra kosten worden deels opgevangen door de opbrengst van het snoeiafval.

Het idee werd bekroond met een eervolle vermelding in de categorie Out-of-the-box bij de Innovation Awards op de InfraTech Beurs. Het is een zegen en een vloek tegelijk. Want wie is nog bereid enkele tienduizenden euro’s te investeren in een praktijkonderzoek naar een systeem dat al gepubliceerd is en daardoor niet valt te patenteren? Ieder willekeurig groenbedrijf kan straks plantjes in de berm zetten. Dus niemand investeert €50.000 in een proef. En daardoor dreigt een goed, veilig, duurzaam en geldbesparend idee toch niet van de grond te komen.

Ik vind dat bijzonder frustrerend. We zouden als Heijmans graag een proefvak aanleggen, bijvoorbeeld bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer in Lelystad. Wij zoeken dan ook partners die het belang zien van duurzame vangnetten naast de snelwegen en bereid zijn om samen met ons in te investeren in een groene, veilige wegberm.

Infrastructuur | Innovatie

3 reacties

  1. Pepijn Aghina Stagiair Wegen -

    Beste Jos,

    Inderdaad erg zonde om zo’n mooi idee verloren te laten gaan. Zowel voor het milieu als esthetiek. Misschien past bij een out-of-the-box innovatie ook wel een gelijksoortige financiering? Hiermee bedoel ik crowdfunding, een relatief nieuwe vorm van sponsoring via internet en sociale media. Want waarom zou de maatschappij niet kunnen/willen bijdragen aan een idee waarvan zij de grootste stakeholder zijn?

    Met vriendelijke groet,

    Pepijn Aghina
    Stagiair Heijmans Wegen

  2. Nick S. -

    Beste Jos,

    Na het lezen van dit stuk zou ik het persoonlijk ook een zonde vinden om dit in de la te laten eindigen. Hopelijk ziet het RdW ook in dat dit een groot voordeel kan zijn voor zowel het “straatbeeld” (danwel het “wegbeeld”) alsmede voor de veiligheid van de weggebruikers. Misschien, met voldoende attentie, weet Rijkswaterstaat hierop in te haken, en krijgen jullie een proefvak voor een praktijktest (als die er niet al is, het is een tijdje geleden dat dit gepubliceerd werd).

    Zoals Pepijn eerder al aangaf, het is mogelijk een beroep te doen op de maatschappij door ze bij te laten dragen aan de proef. Niet zozeer financieel, maar publiciteit. Als de mensen dit te horen krijgen zullen er meer geinteresserden komen, en is de mogelijkheid aanwezig dat er een snellere vooruitgang te boeken is.

    Persoonlijk hoop ik dat dit project in de grond komt, en dat het ook zijn beoogde voordelen zal behalen.

    M.v.g.
    Nick S.

  3. Ad Wouters -

    Als v/h cultuurtechnisch ontwerper van de gemeente Bergeijk, dit jaar uitgekozen als ,,groenste gemeente van Nederland” heb ik nagenoeg dezelfde gedachten als Jos, maar dan voor de gemeentelijke- en provinciale wegen. Dit is reeds gepubliceerd in het Eindhovens dagblad. Een niet onbelangrijke aanvulling ,,Salix heeft graag een vochtige groeiplaats, dit kan wel eens voor problemen zorgen! Heijmans zou bij reconstructie van wegen, een totaal paket aan kunnen bieden, inclusief bermen, en groen! wie weet…! M.v.g. Ad Wouters

plaats een reactie