integrale-aanpak-635

Wennen aan integrale aanpak van projecten

Integraal werken is beter verankerd bij Heijmans. Door expertise uit de meest uiteenlopende afdelingen te bundelen, zijn we in staat om slimmere oplossingen te bedenken voor onze opdrachtgevers. Daartoe dient ook de vorming van Heijmans Integrale Projecten op 1 januari. We zijn dus klaar voor een integrale benadering van projecten, maar helaas vinden opdrachtgevers een integrale uitvraag vaak nog spannend.

Wat zijn dan die slimme oplossingen die wij met onze integrale aanpak kunnen bereiken? Voor gunnen op laagste prijs zijn de meeste opdrachtgevers wel gevoelig, want dat lijkt gemakkelijk. De juiste prikkel aanbrengen in de uitvraag om te krijgen wat de opdrachtgever werkelijk wil en belangrijk vindt, is de juiste uitdaging. We willen namelijk ook graag rekening houden met zaken als duurzaamheid, minder materiaalgebruik, sneller bouwen, een betere fasering en niet in de laatste plaats: de kosten van onderhoud. Het is over het algemeen zo dat de grootste kosten van een project, bijvoorbeeld de aanleg van een weg, niet in de aanleg zitten, maar in de onderhoudsfase. Wil je die kosten beperken, dan moet je er bij het maken van je ontwerp al rekening mee houden.

Dat geeft aan waarom we bij Heijmans de krachten hebben gebundeld van ons ingenieursbureau Breijn en de afdeling Heijmans Infra Geïntegreerde Projecten. Het is in de eerste plaats duidelijker voor een opdrachtgever dat Breijn zich niet langer lijkt te profileren als apart bedrijf, maar als een onderdeel van Heijmans dat het altijd al was. We laten hiermee zien dat naast afdelingen als calculatie, werkvoorbereiding en uitvoering, afdelingen als ontwerp, advies of geodesie net zo belangrijk zijn voor een integrale bouwer als Heijmans.

Voorsprong
De samenvoeging van Breijn en HIGP lag voor de hand. Deskundigheid over complexe zaken zoals system engineering, risicomanagement, contractdeskundigheid, ontwerpmanagement, wegbouwkunde of duurzaamheid concentreren we daarmee in één afdeling. Dat geeft ons een voorsprong in een markt waar opdrachtgevers ons vragen steeds meer verantwoordelijkheid over te nemen. We krijgen steeds minder kant-en-klare bestekken waarin de keuzes al zijn gemaakt. ‘De oplossing’ lijkt op voorhand duidelijk te zijn, maar bij doorvragen blijken er vaak meer mogelijkheden te zijn. Bij het formuleren van de juiste vraag kan Heijmans al een rol spelen.

We merken dat daar behoefte aan is. Opdrachtgevers willen geen ordners vol goedbedoelde adviezen en ideeën in de kast hebben. Ze willen met een partij aan tafel die in staat is de werkelijke vraag te achterhalen, het voortouw neemt en zorgt dat een project binnen afzienbare tijd wordt gerealiseerd. In navolging van Rijkswaterstaat en ProRail gaan ook steeds meer provincies en grotere of middelgrote gemeentes dergelijke functionele vragen stellen, waarbij we als integrale bouwer meerwaarde kunnen leveren. Maar dat gaat me niet snel genoeg.

Worsteling
Het is nog wel eens een worsteling om opdrachtgevers zo ver te krijgen dat ze daadwerkelijk onbevangen de integrale vraag aan ons durven te stellen. Vooral politici die voor vier jaar worden gekozen, verliezen de lange termijn wel eens uit het oog. Het is aan de kiezers nu eenmaal makkelijker uit te leggen dat je iets op de initiële investering hebt bespaard in plaats van te kijken naar de besparingen gedurende 40 of 50 jaar.

Het is een gemiste kans als opdrachtgevers een design & construct (D&C) opgave bij je neerleggen terwijl ze eigenlijk al een oplossing in hun hoofd hebben. Ik maak het wel eens mee dat die op een zodanige manier wordt vertaald in het programma van eisen, dat feitelijk nog maar één oplossing mogelijk is. Dan is er geen sprake meer van echt D&C en komt de expertise van een integrale aanpak niet tot zijn recht. Vandaar mijn vraag aan opdrachtgevers: als je het doet, doe het dan goed. Maak de vraag zo abstract mogelijk, geef zo veel mogelijk oplossingsruimte, probeer niet vooringenomen te zijn ten aanzien van de oplossing en kijk ook naar de impact op de omgeving en de total cost of ownership. Daarmee maak je echt het onderscheid!

Integraal werken | Design & Construct

plaats een reactie