Heijmans_Zoab_635x300

Verjongingscreme voor ZOAB

Wat met de oudere huid niet lukt, kan met ZOAB wegdekken wel: een verjongingscrème aanbrengen die putjes en scheurtjes van binnenuit aanpakt en de levensduur enkele jaren verlengt. Daar is dan wel grof geweld voor nodig: er komt een straalmotor aan te pas. Air Jet Sealen, heet deze techniek. Het bespaart geld en fileleed.

Heijmans bedacht het Air Jet Sealen om ZOAB intern te vernieuwen. ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton) bestaat uit een 5cm dikke asfaltlaag met steentjes tot 16mm doorsnee. Het is ideaal voor de snelweg, omdat de deklaag poreus is; dat voorkomt opspattend water en vermindert geluidshinder. Het materiaal heeft echter één nadeel. Juist door de porositeit met al zijn goede eigenschappen, knaagt de tijd er extra hard aan. Zo komt er water tussen de stenen, strooizout en vuil dringen erin en de onderste laag kan constant vochtig zijn. Daardoor treedt er versnelde veroudering op. Al voor het einde van de levensduur is bereikt (na een jaar of 10) en lang voordat er aan de buitenzijde iets te zien is, ontstaan er van binnen haarscheurtjes en loslatingen tussen de steentjes.

Het verouderingsproces willen we liefst in dat stadium vertragen of stopzetten. Voor dichte wegdekken is dat simpel: je sealt het door er een dun laagje bitumenemulsie op te spuiten, dat de steentjes fixeert. Bij ZOAB werkt dat niet, want de emulsie moet van binnen komen te zitten, op en rondom de contactpuntjes tussen de stenen.

Tot in de poriën
Drie jaar geleden kwamen we bij Heijmans op het idee van het Air Jet Sealen. Heijmans werkt op Schiphol met machines met een straalmotor die met grote kracht hete lucht op het wegdek spuit. Daarmee wordt het oppervlak van start- en landingsbanen ijsvrij gehouden. Het zou mogelijk moeten zijn om met zo’n Air Jet een bitumenemulsie in het ZOAB te blazen, zodat de gehele binnenkant wordt bedekt met een beschermlaag. Zo krijgt oude ZOAB een nieuw jasje.

Zo’n idee kun je vervolgens uitgebreid in een laboratorium gaan testen, maar ik ben ermee naar Rijkswaterstaat gestapt, waar al een project liep waarbij werd gekeken naar de levensduur van ZOAB. Twee andere partijen waren daarmee bezig: een wegenbouwer en een leverancier van sealmiddelen. Met zijn drieën hebben wij sindsdien zo’n 48 km aan ‘proef’vakken behandeld en de resultaten gemeten. Voor en na de behandeling wordt een kern uit het asfalt geboord, waarop we in het asfaltlab van Heijmans de Rotating Surface Abrasion Test uitvoeren; daarmee meten we de slijtage op beide boorkernen; zo kunnen we zien welk effect de behandeling heeft op de levensduur.

Het systeem van Heijmans heeft als enige het voordeel dat de hechtbruggen tussen de steentjes van het ZOAB echt worden versterkt. Onderzoek van de TU Delft, waarbij de boorkernen met een CT-scanner werden bekeken, bevestigt dat: het inblazen onder hoge druk zorgt ervoor dat de emulsie overal indringt waar het poreus is en haarscheurtjes effectief opvult.

Strakke huid
Air Jet Sealen leidt op die manier tot een levensduurverlenging van 3 à 4 jaar. Dat is ideaal voor een Rijksweg, waarbij de rechter rijstrook het meeste slijt. Ga je die op de traditionele manier eruit frezen, asfalteren en walsen, dan beschadig je daarmee ook de linker rijstrook en verkort je daarvan de levensduur. Met onze methode valt er niks te frezen en te walsen. We reinigen de rechter rijstrook, spuiten er sealmiddel op dat we samen met leverancier van bitumenemulsies Latexfalt hebben ontwikkeld en blazen die erin. Vervolgens strooien we licht af met zand, omwille van de stroefheid. Met een of twee behandelingen wordt de levensduur van de rechter rijstrook net zo lang als die van de linker. Daarmee bespaar je veel geld, inspanning en CO2-uitstoot.

De behandeling is bovendien snel: je behandelt 6 kilometer per uur, tegenover 3 kilometer per nacht bij een traditionele asfaltreparatie. Bovendien kunnen we ook bij vochtige weersomstandigheden werken. Desnoods blazen we het wegdek vooraf droog met de Air Jet.

airjetsealenHeijmans wil het Air Jet Sealen ook gaan toepassen binnen bestaande variabele onderhoudscontracten met Rijkswaterstaat. We gaan het systeem ook verder verfijnen en optimaliseren, door bijvoorbeeld een energiezuinige straalmotor te gebruiken. Maar daar wachten we niet op. We brengen innovaties zo gauw mogelijk naar de praktijk en testen het in de werkelijkheid. Niet al te lang in het lab bezig zijn met allerlei onderzoekjes, maar gewoon aan de slag gaan, daar leer je het meeste van!

Innovatie | Asfalt | Beheer en Onderhoud

3 reacties

  1. reind zonderman -

    waarom geen Pentack gebruiken, dat sinds 1992 zeer succesvol wordt toegepast met uitstekende ( bewezen ) resultaten nadien.
    millieuvriendelijk, niet energieverslindend dmv blazen maar eenvoudig aan te brengen, hoge capaciteit per dag, het verkeer kan na het aanbrengen snel weer plaatsvinden .

  2. Gerbert van Bochove -

    Dag heer Zonderman,
    Pentack is bekend en kan gebruikt worden voor dichte wegdekken.
    Het heeft ook meegedraaid in het ZOAB project, maar daar worden lang niet de resultaten mee behaald, die met Airjet Sealen worden bereikt.
    Door TU Delft is vastgesteld dat door het Airjet sealen de hechtbruggen tussen de stenen binnenin de ZOAB versterkt worden.

  3. Wouterv Edzes -

    Doet me denken aan de proefvakken met Pentack waarbij eerst de zoabreiniger ingezet werd daarna heaters en als laatste het sealmiddel, dit was in 2002. Wat is er nu zo speciaal aan? Of is het de soort Bitumen

plaats een reactie