RealEstateConnect

Real Estate Connect: Latte Vision

Elk jaar kijk ik weer uit naar januari. Dan vindt de Real Estate Connect in New York, voorheen de Inman Connect, plaats: een beurs waar vastgoed en internet elkaar ontmoeten. Hier worden de grote visies, nieuwe start-ups, successen en inzichten gedeeld. Ook dit jaar was ik aanwezig om te luisteren naar de visies en verwachtingen voor 2013. Enkele hoogtepunten van dit jaar: nieuwe media als HearsaySocial en Doorsteps.com en presentaties van grote namen en bedrijven zoals Richard Barton (Zillow), Pete Flint (Trulia) en Matthew Shadbolt (Corcoran Group). Een persoonlijke favoriet is de ‘latte vision’ waarover Brad Inman sprak en waar ik mij persoonlijk helemaal in kan vinden! Ik heb de hoogtepunten voor jullie samengevat.

Verwachtingen:
De ‘latte vision’: “Make the mechanics of home buying as easy as purchasing a latte.” Met deze woorden opende Brad Inman de Real Estate Connect 2013. In de VS moet je je voorstellen dat er ongeveer een dikke 25 cm aan paper-work nodig is voordat men kan kopen. Wat ik ervan begreep, dient Homeland Security zelfs ingelicht te worden en goedkeuring te verlenen bij de aankoop van een huis in verband met de mogelijkheid dat risico-personen zich in de buurt van strategische plekken vestigen. In de visie van Brad zou het zo moeten zijn dat iemand die geïnteresseerd is in een huis, zijn smartphone langs een “oog” swyped, waardoor alle relevante informatie uitgewisseld wordt en zichtbaar wordt op zijn/haar smartphone.

Bij blijvende interesse wordt vervolgens het gehele proces in de cloud afgewikkeld op een secure platform. Hierdoor hoeven er geen faxen, brieven of handtekeningen meer uitgewisseld te worden. Sterker nog: Er werd gesteld dat een digital trail betrouwbaarder is dan een paper trail, hetgeen naar mijn mening klopt. De logica van de ‘latte vision’ is te begrijpen en ook toepasbaar in Nederland. Ik denk dat het proces van huren of kopen een stuk eenvoudiger en gemakkelijker zou kunnen, indien dit online met gebruik van bijvoorbeeld DigiD afgewikkeld kan worden. Hierdoor kan vroegtijdig bekeken worden of iemand gekwalificeerd is en welke mogelijke belemmeringen er zijn. Onduidelijkheden kunnen vroeger en sneller worden verholpen.

Toch bleken enkele makelaars in het vervolg-panel reserves te hebben bij de ‘latte vision’, zij gaven aan dat de consument toch nog waarde hecht aan het traditionele proces. Begrijpelijk, maar dit zal volgens mij snel veranderen. Sinds kort ben ik met mijn nieuwe bedrijf Xpect geheel paperless gegaan, inclusief online tekenen (Rightsignature.com) en factureren. Het werkt zo goed dat het bijna een marketinginstrument is geworden in plaats van kantoorautomatisering.

Andere hoogtepunten van de Real Estate Connect waren voor mij: Richard Barton, oprichter van ZillowExpediaGlassdoor en Realself (ROFL waarschuwing). Hij is de belichaming van een serial entrepreneur. Casual gekleed, rete-slim, optimistisch en vooral klantgericht:

“an empowered consumer is a better customer.”

Richard vertelde vooral hoe hij zijn bedrijven transparant opgezet had en dat deze bedrijven als doel hadden het de klant zo makkelijk mogelijk te maken.

Naast Richard was daar ook de legendarische Pete Flint, onthaald als de true American hero. Pete is de CEO van Trulia (samen met Zillow de Funda’s van de VS). Ooit had hij als student een gratis kaartje weten te bemachtigen bij de Real Estate Connect en werkte daar als portier, nu was hij er als CEO en (co)-founder van het beursgenoteerde Trulia. Ook Pete benadrukte het belang van het helpen van de klant in plaats van je eigen belang als ondernemer voorop te plaatsen.

Wat verder nog opviel tijdens deze eerste gesprekken en presentaties is de focus op het belang van “mobiel”. Richard stelde het mooi met zijn vergelijking van licht en elektriciteit. “Het duurde 50 jaar voordat we op elektriciteit andere producten gingen aansluiten dan alleen licht (lamp).” Zo ziet hij de mobiele revolutie ook. We hebben nog maar net een lampje ontstoken, er is dus nog veel mogelijk.

Aanstaande maandag organiseer ik een webinar over de kansen voor de woningmarkt in 2013 (ze zijn er echt!). Meld je hier aan als je deel wilt nemen.

Woningmarkt | Social media | Marketing | Vastgoedontwikkeling

plaats een reactie