makememove_635x300

Make-me-move: droom of werkelijkheid?

De woningmarkt is nog steeds in een crisis verzonken. Misschien is er een kleine ‘zwaluw’ in beeld, maar nog steeds is er geen sprake van herstel. Hoe anders lijkt het in de Verenigde Staten, waar de huizenprijzen halverwege dit jaar weer omhoog schoten. Niet overal in het land, maar juist in heel specifieke deelgebieden, waar de vraag het aanbod overstijgt.

Hiervoor bedacht online makelaar Zillow een nieuwe dienst: ‘make me move-price’. Oftewel: de verkoopprijs die er voor nodig is om je te laten verhuizen. Zillow noemt dat je persoonlijke ‘droomprijs’. De woningen op de site zijn niet officieel in verkoop, want make-me-move houdt alles vrijblijvend. Je verkoopt pas, als deze prijs geboden wordt en je het dan ook nog steeds wil. Pre sales noemt men dat in marketingland: een methode om de markt en de belangstelling te temperaturen. Want, zo stelt de site heel Amerikaans: ‘alles heeft zijn prijs, wat is de jouwe?’.

Jaren geleden, voor de crisis en de online sociale revolutie, zou make-me-move ook denkbaar zijn in Nederland. Wie herinnert zich niet de verkopen waar inschrijven via een fax, slaapzakken voor de deur en tientallen gretige kijkers, de normaalste zaak van de wereld waren. Nu ondenkbaar, maar in 2005 nog gewoon de realiteit.

Toch kun je je afvragen waarom make-me-move alleen voor hoogtijdagen geschikt zou zijn, immers:

1.   Verkopen doe je gewoon zelf
Make-me-move is een goed voorbeeld van DIY. Verkopen van je huis doe je namelijk zelf, met behulp van online portals. Was dat eerst alleen nog de vermelding online, inmiddels betreft het ook de fotografie, het klantencontact en de onderhandeling. Bovendien geeft make-me-move nog eens een goede indicatie van de markt. Als je zelf verkoopt, is het heel handig te weten hoe de markt reageert op je huis. Als er niemand reageert is je huis kennelijk niet gewild tegen de gestelde prijs. De tool geeft je dus nog meer inzicht tegen welke waarde je zou kunnen verkopen.

2.   Budget en prijsvorming
De prijs waarvoor je je huis wil verkopen, hangt van veel factoren af. Het is niet altijd de taxatiewaarde die de prijs bepaalt. Soms is het de urgentie die de prijs bepaalt. ‘Nu’ verkopen bespaart dure woonlasten in de toekomst. Ook dat heeft z’n waarde. Make-me-move brengt een vraagprijs terug naar wat de verkoper vanuit zijn persoonlijke budget nodig heeft aan verkoopwaarde. Juist op dit moment, in de crisistijd, heel relevant.

3.   Beweging in de woningmarkt
Ook al wil je eigenlijk niet verhuizen en is je huis dus helemaal niet te koop, stel je voor dat je toch de make-me-move prijs geboden krijgt? Wat is je huis je dan écht waard? Menigeen wil dan toch net een huis dat nog beter bij je wensen past, zo bevestigt ook Amerikaans onderzoek rondom make-me-move. Dat zou weer tot veel meer beweging in de markt kunnen leiden.

In ieder geval drie redenen om ook hier met droomprijs-biedingen te beginnen. Het stimuleert beweging en het sluit aan bij het denken in woonlasten ofwel een woonbudget. Het omgekeerde is bovendien ook denkbaar. Niet de huizenbezitter die zijn droomprijs noemt, maar ook kopers die een droomprijs neerleggen. Misschien wel op een Heijmans-huis. Een vrijblijvende bieding die kansen biedt die nieuwbouwwoning daadwerkelijk te veroveren, en ons tegelijkertijd de mogelijkheid geeft nog beter te weten hoe de markt in elkaar steekt.

En de huizen op make-me-move, zo zul je wellicht denken, zijn deze dan echt waanzinnig bijzonder? Gaat het ook in de Verenigde Staten echt om een ‘droomprijs’ of uiteindelijk gewoon een persoonlijke verkoopprijs? Dat laatste lijkt vooral aan de hand. Het zijn niet alleen maar cottages in de Hamptons, lofts in New York of landhuizen in Martha’s Vineyard? Welnee, op make-me-move staan allerlei denkbare huizen. Vaak is de make-me-move prijs zelf lager dan de waardering van Zillow. Groot, klein, voor elke beurs, alles staat er op. Nog een reden om het hier te introduceren. Dus Funda, Jaap en vele anderen: wat denken jullie ervan?

Woningmarkt

2 reacties

  1. D. v.d. Elst -

    Het is een leuk concept. Toch ben ik licht sceptisch. En dat is om het feit dat er in het begin van het verhaal staat dat het verzonnen is door online makelaar Zillow. Goed gedaan van ze zou je zeggen, maar dan lees je het einde van dit stuk. Daar staat dat online makelaar Willow vaak hogere prijzen hanteerd dan de make-me-move prijs. Betekend dit dat Zillow de make-me-move prijzen als standaard hanteerd en zo de mensen tekort doet t.a.v. hun taxatie of houden ze bij de taxatie de prijs bewust te hoog zodat de make-me-move prijs er gunstiger uit ziet. Goed bedacht maar er zitten nog een paar haken en ogen aan. Ik weet niet of ik blij zou zijn als ik mijn huis voor b.v. € 100.000,00 zou hebben verkocht als make-me-move prijs bij Zillow terwijl de Zillow als makelaar op € 125.000,00 zou hebben staan. Dus zeg ik twijvel en sceptisch. Niet alles uit Amerika is goud

  2. Boris Geheniau -

    Lonneke, mooi artikel! Ik zou zeggen ga met mij mee naar de Real Estate Connect, daar spreekt de CEO zillow en trulia (altijd inspirerend en interessant). Ik denk dat dit soort mechanismes steeds vaker toegepast zullen worden. In het bijzonder ook het feit dat Funda (of Immobilien Scout) zich meer als online makelaar zullen gedragen met decentrale verkooppunten, de makelaars. Ik ben benieuwd hoe Heijmans dit verder gaat uitwerken. Mocht je meer info willen over de Real Estate Connect: http://www.fundament.nl/real-estate-connect-2014

plaats een reactie