NMMtour_overruimte2

Los op de bouwplaats met Instagram

In de herfst van dit jaar gingen 16 Instagrammers los op de bouwplaats van het Nationaal Militair Museum (NMM). Heijmans bouwt dit nieuwe museum voor Defensie op de voormalige Vliegbasis in Soesterberg. Een prachtige locatie, midden op de Utrechtse Heuvelrug. De vliegbasis is echter hermetisch afgesloten en je komt alleen het terrein op als je je meldt en legitimeert. Daarnaast vindt de bouw in de regel plaats achter gesloten hekken, het publiek weet soms nauwelijks wat er gebeurt. We zochten, naast de verhalen in de media,  naar een manier om de bouwhekken voor een breder publiek virtueel open te stellen door online kanalen te gaan gebruiken.

#NMMtour
Dan kun je er aan denken om via Facebook en Twitter zelf als bedrijf veel over de bouw van het NMM te gaan communiceren met beelden en video’s. Dan doen we ook via de website en de social media kanalen van het NMM, waarbij we nauw samenwerken met de mensen van het voormalige Legermuseum. Veel mensen waarderen deze updates, gezien de vele likes en retweets.

Maar hoe krijgen we nou mensen op de bouwplaats die op een unieke manier iets gaan vertellen over het NMM met hun eigen netwerk? Instagram werd de uitkomst. Instagram is een gratis app voor op je smartphone waarmee je foto’s kunt maken, bewerken en delen met je netwerk. Door de foto’s te voorzien van hashtags, zijn de foto’s wereldwijd te clusteren. Voor deze ‘tour’ gebruikten we de unieke hashtag #NMMtour. Via de website was de tour live te volgen. Foto’s met #NMMtour kwamen hier in chronologische volgorde voorbij. Zo konden ook de mensen zonder Instagram de tour live volgen.

16 mensen, 16 blikken
Maar we hadden nog helemaal geen Instagram-account voor het NMM, wat nu? Dat is nou juist het leuke van Instagram, je kunt daar heel goed gebruik maken van de netwerken die vooraanstaande Instagrammers al hebben opgebouwd. Doel was om hen uit te nodigen voor de Instagram-tour. Fotoacademies werden aangeschreven en mensen werden persoonlijk benaderd via Instagram. Dat resulteerde in 46 aanmeldingen voor de tour, terwijl er maar plek voor 10 Instagrammers was. Uiteindelijk hebben we de groep, vanwege de hoge kwaliteit (kunstzinnigheid portfolio’s en grootte van het netwerk) uitgebreid naar 16 Instagrammers. Zij plaatsten 236 foto’s op Instagram die via hun netwerk van meer dan 250.000 volgers in totaal bijna 5.000 keer werden geliked.
Deze 16 mensen keken met 16 verschillende blikken naar het museum in aanbouw. Ieder hoekje, ieder aanzicht, ieder perspectief werd op unieke wijze vastgelegd. Zo gingen er niet alleen smartphones mee, maar ook apparatuur om via Layar geluid aan de foto’s toe te kunnen voegen.

Instagrammers’ choice: greep uit de beste shots

Nawid Sahebzadeh
“Deze foto laat zien dat er hard gewerkt is maar dat er ook nog veel moet gebeuren. Het geeft de indruk dat men dingen grondig aanpakt in een ruwe industriële omgeving”

Luuk Kielen

Marjolein Lensink-Neijzing
“De foto van het mannetje en de schroeven geeft voor mij het plezier van de nmmtour-dag het beste weer. Zoveel om te zien!”

Marieke van der Perk
“Dit beeld straalt voor mij zowel oud als nieuw uit. En dat is precies de mooie mix die gerealiseerd wordt met het NMM op de voormalige vliegbasis”

Lúthien
“Deze foto vind ik mooi omdat de vlakverdeling zo fijn oogt en het een rustige, duidelijke sfeer heeft. De grootsheid van het gebouw komt heel duidelijk in beeld zo met de kleine mensjes voor de grote gevel”

David van Zeggeren
In deze ruimte maakte de omvang van het gebouw de meeste indruk op de aanwezige Instagrammers. De plassen water zorgden voor een surrealistisch beeld”

Pascal Lagarde
“De foto is een zoekplaatje door de dubbele reflectie en kanteling. Ik vind het een goed voorbeeld van hoe er onbedoelde taferelen ontstaan op het moment dat architectuur, bouw en weersinvloeden bij elkaar komen” 

Nico Brons
“Het is een foto die toch een stukje van de bouw laat zien. Het licht valt mooi op de leidingen en door het lage standpunt krijg je een mooie dieptewerking. Ook de scherptediepte werkt hier in mee”


André
“Ik heb de foto voorzien van een extra laag (augmented reality), waardoor ik probeer de foto tot leven brengen. De foto geeft goed de ruimte en de transparantie weer en tevens de situatie deze dag. Hoog, groot, open en nat. Het geluid van wegstromend regenwater blijft mij fascineren en geeft mij nogmaals de beleving van deze mooie dag”

Michiel Buijse

Noortje Artz
“De compositie van de staalconstructie sprak mij het meeste aan”

Social media | Marketing

1 reactie

  1. Rike -

    Heel gaaf intitiatief en toffe beelden! Weer een mooie toevoeging aan mogelijkheden projecten in beeld te brengen. Het leuke eraan vind ik ook dat je nu een project door de bril van “buitenstaanders” laat ziet en dus niet de “standaard” beelden die vanuit een bedrijfspagina gedeeld zouden worden! Heel benieuwd naar de beelden van het Waterliniemuseum! Ik blijf volgen :)

plaats een reactie