Windowdressing

Visualisatie laat potentieel van leegstand zien

Kopers en huurders kunnen niet visualiseren. Ze hebben de grootste moeite om zich voor te stellen hoe een leegstaande winkel, een ouderwets interieur of een te herpositioneren kantoorpand eruit zal gaan zien. Digitale 3D hulpmiddelen bieden de oplossing, mits je als bouwer, verkoper of verhuurder durft te kiezen voor een duidelijke identiteit die de doelgroep aanspreekt.

Leegstaande panden zijn funest voor de sfeer in een woonwijk, winkelstraat of kantorengebied. Een 3D visualisatie op de ramen plakken van hoe het pand er van binnen uit ziet, helpt. Zelfs al laat geen voorbijganger zich daar werkelijk door foppen, een dergelijke aankleding verbetert het straatbeeld. Met levensechte interieurstickers trekken we dan ook geregeld de aandacht in binnen- en buitenland.

Deze visualisaties zijn fotorealistisch, maar worden geheel gemaakt met de computer. Daardoor is het perspectief zo aan te passen dat de illusie precies klopt. Bovendien is het mogelijk om te laten zien wat er (nog) niet is: hoe gaat een winkel er na een verbouwing uitzien, wat zijn de mogelijkheden van een kantoorruimte en wat is de uitstraling van een huis met een moderne, lichte inrichting in plaats van steenstrips en schrootjes? Via een qr-code op het raam kun je met je mobiel naar een website, waar je virtueel door de nieuwe ruimte heen kunt lopen, ongeveer zoals in Google Streetview. Met het grote verschil dat je door een pand heen loopt dat nog niet bestaat. Het is fantasie, maar ook realistisch, want gebaseerd op de echte plattegrond.

Neus tegen de ruit
Een stap verder gaat het toevoegen van animatie. We kunnen een beeld aan de achterzijde tegen de ruit projecteren en videoloops van 2 minuten met bewegende mensen tonen. Zo lijkt het alsof je echt naar een levend tafereel kijkt. Voor een enkel leegstaand huis is dat tamelijk kostbaar, maar het kan wel een aanwinst zijn voor bijvoorbeeld evenementen en gezamenlijke acties van winkeliers.

Omdat het digitaal is, zijn de mogelijkheden bovendien eindeloos. Denk aan een etalage waarin speelgoed beweegt als mensen via een QR-code iets kopen. Dat gebruikten we voor een goede doelenactie in New York. Of denk aan een interactief aquarium dat reageert op de mensen op straat, via een geavanceerde bewegingsdetector. Zo kunnen wij een haai met zijn neus tegen de ruit laten knallen als er een voorbijganger langsloopt.

Gevoel
Wat echter belangrijker is dan zulke digitale toeters en bellen, is dat je met visualisaties het potentieel van een pand en de omgeving kunt laten zien. Want blauwdrukken, kadasterkaarten en dikke rapporten zijn belangrijk om de feiten vast te leggen. Maar er zit geen gevoel bij. Daarmee verkoop of verhuur je een pand nog niet. Pas als je er een beeld bij kunt maken, komt het geheel tot leven.

Bouwbedrijven en vastgoedeigenaren zouden daar meer gebruik van kunnen maken. Zij weten als geen ander voor welke doelgroep er wordt gebouwd. Koppel deze informatie aan de juiste visualisatie van het interieur en stem dat af met alle overige on line communicatie. Zo geef je het pand de gewenste identiteit mee. Dat biedt een duidelijke meerwaarde waarmee je je onderscheidt van je concurrent en niet meer alleen concurreert op prijs!

Marketing | Leegstand