klappertanden_zweten_635

Voor hetzelfde geld een beter schoolklimaat

Nu mijn zoontje bijna vier jaar wordt is de tijd gekomen om als ouders een basisschool te gaan kiezen. En dat had meer voeten in aarde dan ik vooraf had kunnen bedenken. Is de loop/fietsroute van huis naar de school veilig? Is het een grote of kleine school? Hoe voelt de sfeer binnen de school? Met welk onderwijssysteem wordt er gewerkt? Is de buitenschoolse opvang goed geregeld? De antwoorden op deze vragen beïnvloeden in grote mate de uiteindelijke keuze voor acht jaar onderwijs.

Na het bezoek aan verschillende basisscholen viel me nog iets op. De gebouwen stammen, net als veel schoolgebouwen in het voortgezet onderwijs, veelal uit de jaren ’60 en ’70 en zijn in de wederopbouw uit de grond gestampt. De laatste tijd staan de kranten er bol van. De schoolgebouwen zijn de laatste jaren (decennia, wie zal het zeggen) slecht tot helemaal niet onderhouden. Onderzoeken wijzen uit dat het slechte klimaat in de gebouwen en onfrisse lucht sterke invloed heeft op de leerprestaties van onze kinderen. De Rijksoverheid wijst naar de kwaliteit van de leerkrachten en spreekt scholen aan over de leerprestaties van de leerlingen. Misschien waren en zijn beiden zo slecht nog niet, maar is de leer- en lesomgeving wel de grote boosdoener.

Klappertanden en zweten
Wat moet je als leraar of leerling in een gebouw met slechte isolatie en geen of beperkte ventilatie? Klappertandend in de winter, zwetend in de zomer en ongetwijfeld een verslapte aandacht door gebrek aan frisse lucht. En dat in overvolle lokalen, de zogenoemde “plofklassen”. Dan heb ik het nog niet eens over de akoestiek in de houten noodlokalen die vaak een blijvende oplossing blijken voor een tijdelijk tekort aan lokalen. De energierekening van dit soort gebouwen zal er niet om liegen. Voor mij de vraag hoe ik zou kunnen bijdragen aan een gezonde leeromgeving voor mijn zoontje.

NRC Handelsblad rapporteerde onlangs dat de Nederlandse basisscholen kampen met 7 miljard euro aan achterstallig onderhoud. Een gemiddelde besparing van 30 tot 40 procent op elektriciteit en vijftien tot 20 procent op de gasrekening is haalbaar, blijkt uit diverse rapportages. Tegelijk legt AgentschapNL in zijn programma Frisse Scholen duidelijke ambities neer voor energiezuinigheid, luchtkwaliteit, thermisch-/visueel en akoestisch comfort. Daar komt bij dat schoolbesturen per 1 januari 2015 rechtstreeks de budgetten voor onderhoud aan de buitenschil van de gebouwen van de centrale overheid krijgen.

Levenscyclus
Waar begin je dan als bestuur of directeur van een school? De focus ligt op het onderwijs. Maar je wilt een beter werk- en leerklimaat, grip krijgen op de energierekeningen, een aantrekkelijke omgeving voor de leerling, tevreden leraren en dat juist allemaal voor betere leerprestaties. Maar de staat van die gebouwen, daar lig je toch wakker van!

Ik wil de schoolbestuurders graag een goede nachtrust en overzicht geven. Dat kunnen wij doen door te laten zien hoe gebouwen weer goed op orde kunnen komen en de kosten in de hand kunnen blijven. Het is namelijk mogelijk om het betaalbaar te houden en toch hoge kwaliteit te leveren. De kunst zit in het denken in de levenscyclus van een gebouw en de behoeften van de gebruikers centraal te stellen in plaats van bouwen wat wordt gevraagd, opleveren en de gebruiker succes wensen.

De eerste drie schoolbesturen die zich bij mij melden, ontvangen een gratis quick scan van een van hun gebouwen. Samen met enkele van onze specialisten lichten wij uw gebouw door en geven advies over de benodigde verbeteringen en een kostenindicatie. Hiermee maken we samen de eerste stap om mijn zoontje, samen met de andere 1,5 miljoen basisschoolleerlingen in Nederland, een gezonde, inspirerende leeromgeving te geven.

Beheer en Onderhoud | Renovatie | Onderwijs

plaats een reactie