Heijmans_Masterclass_hack_635

Studenten: hack die woningmarkt!

Het is de hoogste tijd om de complexe woningmarkt nieuw leven in te blazen. Sinds de markt in 2008 inzakte, wachten bouwers, ontwikkelaars,beleggers en huizenkopers tevergeefs op Den Haag. Het Woonakkoord dat 13 februari jl. werd gesloten zou uitkomst moeten bieden. De vraag is of dit nu wel de oplossing is. Ongenuanceerd: Scheefhuurders blijven waarschijnlijk gewoon scheefhuren. Het startersfonds biedt speciale leningen, maar starters durven met een dalende woningprijs niet de stap te nemen als hun baan op de tocht staat. Doorstromers blijven nog lekker even zitten in de hoop dat de huizenprijzen weer gaan stijgen. Stimuleringsmaatregelen voor renovaties en verbouwingen maken dat huizenbezitters eerder zullen opknappen dan inpakken en woningcorporaties bevriezen nieuwbouwplannen. Niet echt een hoopvol vooruitzicht dus.

Naar mijn mening komt de oplossing er alleen als we op een volkomen andere manier durven kijken naar de woningmarkt. Het ‘oude’ systeem is genadeloos gecrasht. We moeten buiten de comfortzone durven te treden en het systeem durven te resetten. Dat kan door er innovatiever, slimmer en klantgericht naar te kijken. Via de Heijmans Masterclass gaan we dit jaar samen met creatieve studenten op zoek naar de code die de woningmarkt kan kraken.

Codekraker
De redenen van consumenten als het gaat om het kopen van een nieuw huis wordt in grote lijnen afgewogen op drie beslisfactoren; prijs, kwaliteit en locatie. Toch is vaak alleen de factor locatie doorslaggevend in de uiteindelijke keuze. Prijs en kwaliteit vind je namelijk vaak in een zelfde mate ook op tal van andere plekken. Maar van ‘die ene plek daar aan dat vennetje’, daarvan is er maar één.
Ik geloof in een vierde beslissingsfactor: beleving. De factor die doorslaggevend kan zijn om een paar straten verderop voor dat ene huis te gaan omdat het die eigenschappen heeft die het huis bijzonder, beter of geschikter maakt. Net als dat de naadloze muziekervaring van die fruitige computerfabrikant en de luxe koffiebeleving van dat koffiemerk met een flaterende Hollywoodster ervoor zorgen dat zij boven de rest van de aanbieders van (eigenlijk) soortgelijke producten uitstijgen.

Technische concepten zijn er genoeg. We kunnen kwalitatief goede woningen produceren in een relatief kort tijdsbestek. We kunnen samen met kopers een maatpak bouwen en alle persoonlijke wensen aanmeten. We kunnen zelfs flexibel bouwen met gemakkelijk aanpasbare plattegronden. Is dit waar we naar opzoek zijn of is wonen meer dan gestapelde materialen? Ik denk dat het gaat om het gevoel, de verbeelding, de beleving van een thuis. Misschien is dit dan ook wel de code die we moeten kraken.  En wie weet er nou beter in welk huis we willen wonen dan de generatie die op de deurmat staat?

Diversiteit in teams
Om de code te kraken waar de experts zich al jaren over buigen, is een frisse wind nodig. Rare vragen die de doorgewinterde woningbouwer zich allang niet meer afvraagt, moeten gesteld worden. Er moeten coalities gevormd worden met partijen die eigenlijk ver buiten onze comfortzone liggen. Reden genoeg om een groep enthousiaste, creatieve en slimme studenten de kans te geven de woningmarkt te hacken.

We zoeken niet alleen mensen die het systeem kunnen verbeteren, maar (ook) kunnen veranderen. Denk aan jonge mensen die anders denken: ontwerpers, creatievelingen, designers, marketeers. We moeten namelijk helaas constateren dat de creatieve aspecten van het vak in nogal wat technische opleidingen onderbelicht blijven. De kunst om te veranderen zit in de diversiteit van de teams die aan een oplossing werken. Daar ben ik heilig van overtuigd. Mensen die in staat zijn om samen met Heijmans te denken vanuit klant- en merkbeleving, vanuit vernieuwende concepten, vanuit onverwachte invalshoeken. Teams die nieuwe verbeeldingskracht aan de bouw kunnen geven.

Join us
Creatieve studenten krijgen de kans om te werken aan een maatschappelijk relevant onderwerp dat Nederland al jaren in de greep houdt: de woningmarkt. Een onderwerp dat op draagvlak kan rekenen binnen de hele Heijmans-organisatie. In een intensief programma van vier dagen krijgen de deelnemers trainingen, workshops en lezingen van experts om de case daadwerkelijk verder te brengen. Dit doen we samen met partners van buiten onze branche. Voor de rest zijn wij vooral op zoek naar de creatieve input van de deelnemers. Naar ideeën die dwars door alle disciplines heen gaan. Dat gaat het verschil maken. Het is tijd om de woningmarkt te resetten en weer op gang te brengen!

De masterclass (14 t/m 17 mei 2013) is hét evenement om kennis te maken met Heijmans, maar ook om je expertise en talent te laten zien tijdens het echte werk. Ben jij één van de 12 creatieve studenten die het aan durft? Stuur dan je cv + een creatieve motivatie naar masterclass@heijmans.nl. Check Facebook en de site voor meer informatie over de Heijmans Masterclass.

Woningmarkt | Masterclass

8 reacties

  1. Dennis Segeren -

    Als oud-deelnemer (2009) kan ik de Masterclass van Heijmans alleen maar aanraden: het is voor studenten een unieke kans om een kijkje in de keuken te krijgen bij een grote bedrijf, dat veel meer doet dan alleen bouwen. Naast de case die onder flinke tijdsdruk in diverse groepen uitgewerkt moet worden, is er ook tijd en aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en het kennismaken met de verschillende disciplines binnen Heijmans. Echt een week om nooit te vergeten! En wie weet wat het je in de toekomst op kan leveren, naast de leuke en leerzame ervaring…

  2. Rinus van Riel -

    Geweldig goed dat Heijmans dit initiatief neemt. Innovatie en creativiteit in ruimtelijke ontwikkeling, bouw ren vastgoed hard nodig. Jonge hoogopgeleide generatie moet kansen krijgen en grijpen! Het is hun toekomst. Chapeau Heijmans.

  3. Yvette Pasman -

    Geweldig initiatief. De Masterclass ook open gooien voor net afgestudeerden die heel hard werk nodig hebben?

  4. Avalon van Liempt -

    Hoi Yvette,
    Goede opmerking wij hebben hier inderdaad ook over nagedacht. We willen de pas afgestudeerden zeker niet uitsluiten en moedigen ook hen aan om zich aan te melden!
    (aanmelden kan door je CV en een creatieve motivatie in te sturen naar masterclass@heijmans.nl)

  5. Mariska -

    Hallo,
    Het lijkt me een super leuke, interessante en leerzame masterclass. Ik lees alleen net op de facebook-pagina dat het voor WO-studenten is. Helaas studeer ik zelf nog MBO en maak ik daaruit op dat ik niet aan deze masterclass mee mag doen.. Erg jammer. Ik vroeg me af of er ook nog activiteiten worden georganiseerd waarbij MBO’ers wel welkom zijn.

  6. Jurgen Pauwels -

    Hoi Avalon,

    Kijk! Eén van de spijkers op zijn kop naar mijn mening! Was twee weken geleden nog kritisch op een blog van Lonneke maar deze juich ik toe! Zou ik dit blog door mogen zetten naar een nieuw initiatief wat volgende week online gaat? Hoor je graag (liefst even rechtstreeks op jurgen@duxnova.nl). Heel veel succes met dit initiatief, tof!

    Gr. Jurgen.

  7. Pingback: Heijmans Masterclass 2013 – Verander de woonomgeving! | Het Waterbouwdispuut

  8. Pingback: Ruimte voor woonbeleving _overruimte

plaats een reactie