energie uit de meterkast Ill Anne van den Berg 2

Energie moet uit de meterkast

Vrij recent gaf ik een presentatie bij een sportvereniging over duurzaamheid, energie en energiebesparing. Onder mijn – gelukkig aandachtige – toehoorders zo’n 20 penningmeesters van diverse sportverenigingen. Op mijn vraag of iemand kon vertellen hoeveel stroom en gas er op de eigen vereniging werd verbruikt, bleef het angstvallig stil… Toen ik vervolgens vroeg of men wist hoeveel geld er jaarlijks aan het energiebedrijf wordt betaald, kreeg ik twee reacties…
Elke rechtgeaarde penningmeester die het antwoord op deze vragen niet weet, doet feitelijk de vereniging te kort. Want dan weet men waarschijnlijk ook niet dat:

  1. Energie – na eventuele trainerskosten – de grootste kostenpost op de begroting van een vereniging is;
  2. Een uurtje veldverlichting zo’n acht euro kost, dus reken maar uit hoeveel drank er weggetikt moet worden om ieder uurtje  lichtverspilling te compenseren!
  3. De energiekosten minimaal 6% per jaar stijgen.

Energie steken in gedrag
Het is mijn persoonlijke ambitie om de bewustwording rondom energie te vergroten. Daar zijn we bij SportStroom dagelijks druk mee naar onze 2.500 deelnemers toe. De goedkoopste manier om energiebesparing te realiseren is gedragsverandering. Helaas ook direct de meest lastige: je kunt honderd keer roepen dat de laatste die de kleedkamer verlaat het licht moet uitdoen, maar dan alsnog kun je aan het einde van de dag alle kleedboxen langs.

Toch vallen hier grote slagen te maken: kosten zichtbaar maken is een psychologische vorm van gedragsbeïnvloeding. Een display achter de bar waarop realtime het actuele energieverbruik zichtbaar wordt, uiteraard inclusief de kosten, leidt tot gedragsverandering.

Ik ken een voetbalvereniging waar bij de ingang van de kantine een display hangt waarop de actuele productie van zonnestroom middels PV-panelen op het dak wordt gevisualiseerd. De meeste mensen blijven er even voor staan, het is het gesprek van de dag. Bovendien een mooi visitekaartje naar leden, bezoekers en sponsoren!

Technische innovaties helpen
Waar menselijk gedrag weerbarstig is, moet techniek worden ingeschakeld. Dus concreet: een bewegingssensor op de verlichting van de kleedkamers, een douche die na enkele minuten uitgaat (en dan ook voorlopig niet meer aangaat!) en regelbare veldverlichting. Mogelijkheden te over, het geld ligt voor het oprapen bij een kritisch rondje door de sportaccommodatie en over het terrein.

We werken samen met innovatieve partners bij het ondersteunen van alle deelnemers. Heijmans is partner op het gebied van LED-sportveldverlichting en lichtmanagement. Samen trekken we ten strijde – mooie sportterm! – tegen licht- en dus kostenverspilling. We adviseren bijvoorbeeld over wisselende behoeften aan verlichting: bij het spelen van wedstrijden kan de lichtintensiteit hoog worden gezet, terwijl tijdens reguliere trainingen een lagere intensiteit voldoende is. Met deze technologie kan de energiebesparing oplopen tot 64%. We ontzenuwen vooroordelen, maken juiste Return On Investment berekeningen en geven adequate voorlichting. Maar bovenal delen we kennis, om al die welwillende sportbestuurders van dienst te zijn en te ontzorgen!

Verder verduurzamen
Maar verduurzamen en besparen gaat verder dan alleen verlichting en de energierekening. Bijna dagelijks krijg ik vragen van sportbestuurders over verduurzaming van de accommodatie. Wat zijn de duurzaamheidskansen nu, welke kleine of grote aanpassingen zijn al mogelijk en op welke termijn? De sportclubs hebben behoefte aan een handelingsperspectief voor hun accommodatie. De scorekaart Duurzame Sportaccommodaties vind ik hier een mooi handvat voor. Daarmee kan een grondige analyse gemaakt worden van de huidige ‘niet-duurzame’ situatie. Die omvat vooral technische zaken maar ook een doorkijk naar de toekomst. Gericht op onze toekomstige generaties, zodat zijn kunnen blijven genieten van sport. Daar krijg ik energie van!

Smart Energy | Duurzaamheid | Sport

2 reacties

  1. Pingback: Blog: Energie moet uit de meterkast! » Duurzaam Verenigen

  2. Harry H.J. van den Berg -

    Ben ooit penningmeester geweest voor de Bevers in Nijmegen. Het komt me allemaal bekent voor. En ben het eens met het geen u schrijft
    Energie is mijn punt, ik ben de auteur van rotatie opwekken met gebruikmaking van Gravitatie de zwaartekracht. Met het doel energie opwekken op de plaats van bestemming, naar behoefte. Ook als er geen wind is, of een pak sneeuw op je zonnecel weg met Wet Murphy etc. P-I-N (i.o.) staat voor Product-Innovatie-Nederland (stichting in oprichting) Is opzoek naar financiering denkt aan crowdfunding.

plaats een reactie