Change your game Heijmans_635

Bouw: change your game!

Het is malaise in de polder. In de bouw, in de auto-industrie, in de mode, waar eigenlijk niet? De media raken er niet over uitgepraat. Je zou er bijna van in de put raken en je gedeisd houden totdat het allemaal weer over is. Of toch niet?

Ik sprak laatst een vriendin. Geheel tegen de stroom in begon zij als yogadocente. Ze maakte geen reclame, opende geen twitteraccount en heeft geen website. Toch zitten haar klassen vol, omdat in het kleine dorp waar ze woont geen enkele yogales gegeven werd en zij één van de besten is. Had ze vooraf marktonderzoek gedaan, of met de bank gesproken over een kleine lening voor een website, dan was ze er nooit aan begonnen. Niet haalbaar. 700 inwoners en dan een yogaschool beginnen, dat kan echt niet in deze tijd. Is zij een innovatief brein, een waaghals, of gewoon een goede ondernemer?

De laatste tijd hoor je veel over gamechanging. Denk maar aan de woningmarkt: hypotheekregels zijn veranderd, de financieringsruimte is beperkt en de prijzen dalen.  Kortom, rigoureus anders dan voor 2008. Als je de nieuwe spelregels naar je hand weet te zetten, dan kun je -ook in een lastige markt- overleven. In moderne taal: dan ben je een gamechanger. Je creëert hiermee een nieuwe realiteit die kortgeleden nog ondenkbaar was.

In 2012 verkozen lezers van het blad MT Jos de Blok tot gamechanger van datzelfde jaar. De Blok richtte ‘Buurtzorg’ op, een organisatie die zonder al te veel overhead verpleging en verzorging aan huis levert. Hiermee springt hij in op de groeiende behoefte aan goede lokale zorg, zonder de anonimiteit en kostenbesparingen van een grote organisatie. Gevolg: betere band tussen verpleging en cliënten, en een betere kwaliteit. Het idee Buurtzorg verandert dus eigenhandig de regels van het spel.

Net als in de zorg, wordt ook in de bouw volop geïnnoveerd. Nieuwe materialen, nog duurzamere gebouwen en woningen, nieuwe samenwerkingsvormen, noem maar op. Vele nieuwe producten het aanbod doen veranderen. Toch is de vraag allang radicaal gewijzigd. Of dat nu gaat om zelf ontwerpen, gebouwen zonder energierekening of sneller bouwen. De consument wil het. Daar liggen dus ‘gamechanging’ kansen. Een functionaliteit waarvan je wist dat je het miste toen het er niet was, maar echt nodig hebt als het er opeens is.

Perfect voorbeeld is ook de smart highway van Heijmans en Studio Roosegaarde. Deze weg brengt je veilig van A naar B, zorgt ervoor dat het leuk is van A naar B te gaan en combineert nieuwe techniek en duurzame energie. Met als aansprekende feature de glow-in-the-dark belijning: overdag wint de weg energie, om ‘s avonds en ‘s nachts licht te kunnen geven. Dit idee verandert de markt en de spelregels. Een weg is geen asfalt meer, maar een combinatie van technologie, beleving en efficiency.

Volgens de experts duurt de poldermalaise nog wel even. Tegelijkertijd biedt deze tijd ook een voedingsbodem voor vernieuwing en verandering. Nu is er immers niets te verliezen.  Dat geldt niet alleen voor nieuwe producten, maar ook voor nieuwe manieren van werken. Zoals mijn vriendin (de yogadocente) deed: haar manier van werken is hartstikke verfrissend. Geen social media, geen website, geen marktonderzoek, maar gewoon ouderwets aan de slag. Testen, proberen, bijsturen en weer opnieuw beginnen. Handen uit de mouwen!

Innovatie | Bouwcultuur

5 reacties

  1. Jurgen Pauwels -

    Hoi Lonneke,

    Leuk om je verhaal te lezen, vind Overruimte sowieso een inspirerende site! Graag stel ik je een vraag waarop ik ook graag jouw mening hoor want dit houd me al langere tijd bezig: je hebt het over gamechanching en noemt een infravoorbeeld van Heijmans, dat voorbeeld vind ik zeker innoverend maar wel aan de makkelijke kant, de manier waarop infrawerken worden aanbesteed biedt namelijk ruimte om te scoren met dit soort innovaties maar het geeft nog geen garantie tot daadwerkelijke aanleg op korte termijn en de lijn naar de eindconsument waardoor het spel echt gewijzigd wordt is lang. De directe lijn naar de eindconsument binnen de woningbouw is kort en direct, Heijmans weet daar net als geen enkele grote aannemer the game niet te changen … De markt is daar natuurlijk stevig gekrompen en dus klein maar dat is de markt van jouw yogavoorbeeld ook. Er is mij geen enkel spraakmakend woningbouwconcept bekend dat de markt echt veranderd heeft. Ik denk toch dat het kan, jij? Out of the box met de kaders die banken stellen, wie gaat dit spel veranderen? Jullie?

    Mvg Jurgen Pauwels.

  2. Lonneke -

    hoi Jurgen,

    Tien jaar geleden heeft Wenswonen de regels danig opgeschud. Consumenten konden, en kunnen hier zelf hun eigen woning samenstellen. Zo krijg je een huis op maat. Kosten zijn direct inzichtelijk.
    Andere voorbeelden: Boklok, standaardisatie van woningen maar toch geen cataloguswoningen. Of Yoo: woningen die mooi van binnen en van buiten zijn. Dit wordt bereikt door samen te werken met designers.
    Misschien ligt de toekomst ook wel in échte co-creatie: samen een energiefabriekje in de wijk door de energie van zonnepanelen te verzamelen.
    Nog niet de echte radicale veranderingen, maar mobiele communicatie, decentralisatie van energie en de huidige markt, kunnen ingrediënten zijn, die gaan helpen.
    groet, Lonneke

  3. Jelle Brinkhuis -

    ‘Volgens de experts duurt de poldermalaise nog wel even. Tegelijkertijd biedt deze tijd ook een voedingsbodem voor vernieuwing en verandering. Nu is er immers niets te verliezen.’

    Lijkt mij dat er altijd te winnen en te verliezen valt en dat vernieuwing altijd nodig is. Dat de noodzaak van vernieuwing latent aanwezig kan zijn als het bedrijfseconomisch goed gaat, doet daar niets aan af.

    Overigens moet de smart highway zich nog bewijzen. Hoe deze snelweg als gevolg van lichtgevende strepen een beleving en leuk kan zijn, zie ik bijvoorbeeld niet direct.
    Dat lantaarnpalen effectiever zijn in het verlichten van de weg, dat wil ik dan wel aannemen, want ze schijnen van bovenaf en beschikken over genoeg vermogen.

  4. Jurgen Pauwels -

    Hallo Lonneke,

    Bedankt voor je terugkoppeling, ik blijf het fascinerend vinden dat er in de bouw 4 miljard per jaar om gaat en er dan toch relatief weinig echt baanbrekende concepten zijn gekomen in de afgelopen jaren. Affijn, we zullen het zien de komende tijd ;-)

    Gr. Jurgen.

plaats een reactie