BIM-SocialeInnovatie_LobkevanAar2B

Sociale innovatie met BIM

BIM, het Bouw Informatie Model, is een prachtig stuk gereedschap dat projecten tastbaar maakt nog voor er één spade de grond in is gegaan. Het maakt een ontwerp inzichtelijk in 3D en vereenvoudigt het toevoegen van informatie in elke fase van het bouwproces. Dit leidt tot een steeds meer uniforme en efficiënte manier van samenwerken en procesinrichting en draagt bij aan het slimmer, beter en sneller werken. Maar je moet er wél voor zorgen dat medewerkers BIM gaan gebruiken. De doorslag voor het succes van BIM zijn de medewerkers zelf!

Neem opleveringskeuringen. Tientallen jaren voerden we die bij Heijmans uit op papier.  Digitaal kan dat veel efficiënter: met een tablet vink je het te keuren object af (of niet), maak je een foto en de locatie wordt automatisch toegevoegd. Laatst sprak ik een collega die dit voor het eerst op een project deed met een keuringsapp op zijn smartphone. Hem hoef ik niet meer uit te leggen wat het voordeel is van BIM: Alles staat direct op de juiste plek in het dossier en is het te raadplegen door alle teamleden. Zo bewijst BIM niet alleen zijn waarde bij het ontwerpen, maar ook bij de oplevering en zelfs in de beheer- en onderhoudsfase.

De ontwikkeling van BIM gaat steeds meer over alle bouwfasen heen en met alle bouwpartners. Dit geldt niet alleen voor de bedrijfsonderdelen binnen Heijmans, maar zeker ook met onderaannemers en opdrachtgevers. Van de timmerman en machinist tot aan de projectmanager: iedereen komt met BIM in aanraking. Het toepassen van BIM zorgt dus niet alleen voor efficiënter werken en een verbetering van de kwaliteit. Het zorgt ook voor een verandering in de cultuur en werkzaamheden van de medewerkers. Sterker nog, als het je lukt dat de medewerkers BIM omarmen, zullen zij zorgen voor het succes en breder toepassen van BIM.

BIM Adoptie
Juist bij Heijmans zijn we goed geslaagd in de adoptie van BIM door de medewerkers. Wat daar zeker aan bijdraagt, is dat we BIM niet vanaf een centrale organisatie ontwikkelen, maar gedecentraliseerd, dichtbij de medewerkers zowel op kantoor als in het veld op de projecten. Dit maakt het laagdrempelig en tastbaar voor de collega’s. Het is juist ook daar dat je de behoefte en de ins-en-outs van de projecten kent. Maar ook dat je veranderingen in het proces adequaat kunt doorvoeren. Deze positieve ervaringen van medewerkers dragen weer bij aan het breder toepassen van BIM op andere projecten, door henzelf, maar ook door anderen, want: ‘geen betere reclame, dan mond-tot-mond reclame’!

Op deze manier zien we binnen Heijmans een sociale innovatie ontstaan van jongere en oudere medewerkers, digibeet of niet, Uta- en Cao-ers die allemaal gedreven met BIM aan de slag gaan en dat ook vooral zelf willen gaan doen. Dit gaat natuurlijk niet vanzelf, er is in het begin zeker scepsis en een degelijke training en instructie zijn noodzakelijk. Maar uiteindelijk gaat iedereen er enthousiast mee aan de slag.

Andersom werkt het ook. In het grote collectief van alle medewerkers schuilen ontzettend veel goede ideeën, die direct toepasbaar zijn voor  de eigen business. De oplossing ligt hier letterlijk ‘om de hoek’! Dit eigen initiatief heeft twee belangrijke voordelen: mensen zijn al overtuigd van de nut en noodzaak van de ontwikkeling en de ervaring leert ons dat de investeringen hierdoor beperkt blijven. Wat hierin heel belangrijk is, is het commitment en vertrouwen van leidinggevenden, maar zeker ook het delen van de resultaten. Meet en laat zien wat het uiteindelijk oplevert voor iedereen en het bedrijf! De volgende uitdaging in het adopteren en verbreden van BIM is om alle projecten zonder uitzondering met ondersteuning van BIM te gaan uitvoeren.

Uiteindelijk zal BIM geen BIM meer zijn, maar wordt het een vast onderdeel van onze dagelijkse werkzaamheden: ‘de standaard’. Opgenomen in ieder project en in ons BedrijfsProcessenSysteem (BPS). Dan wordt het een vanzelfsprekendheid, net zoals dat nu voor de TomTom geldt in plaats van de landkaart. Want wie mist er nu nog de tekentafels op de afdeling…

BIM

3 reacties

  1. Ed den Boer -

    Beste Jacco, Uitstekend verhaal!
    Ik wil je uitnodigen om eens van gedachten te wisselen over een plaats voor civiel op de website van Het Nationaal BIM Platform. Graag eens contact!

  2. errol ooft -

    Jacco,
    Mooi voorbeeld. Als je het leuk vindt is het aardig om eens met onze BIM manager van gedachten te wisselen..!?

    Gr Errol

  3. Rob Kokshoorn -

    Hey Jacco,
    Zelf heb ik binnen Heijmans ook met de papieren versie rond gelopen.
    Op dit moment ben ik idd met Gerard Streng in overleg hoe we BIM verder kunnen integreren. Lijkt me goed om samen hier verder over te brainstormen. Wij vanuit het ingenieursbureau en jullie vanuit de uitvoering. Geweldige uitdaging naar mijn inziens.

    Fijn weekend, Rob Kokshoorn (06-15065898)

plaats een reactie