Heijmans_Waterstof tot nadenken

Waterstof tot nadenken

Afgelopen maand kondigde Hyundai aan auto’s op waterstof in serieproductie te gaan maken. Een langverwachte doorbraak in de auto-industrie. Langverwacht omdat er al jaren overal ter wereld prototypes rondrijden. De waterstof auto was echter uit beeld verdwenen door de opkomst van de elektrische auto.

De elektrische auto heeft een enorm probleem wil deze concurreren met de benzineauto: de actieradius. Waar een benzineauto een 50 litertank nodig heeft voor een actieradius van zo’n 700 km, heeft de elektrische auto een batterijenpakket van zo’n 850 liter (dus 850 kg) nodig. Daar komt nog bij dat accu’s vanzelf leeglopen en dat opladen erg lang duurt, met snelladen nog altijd 30 minuten. Deze drie problemen kent de waterstofauto niet. Waterstof neemt weliswaar meer ruimte in dan benzine (4x zo veel per Joule), maar weegt tegelijkertijd veel minder (10.000x).

Waterstof kampt echter nog met één groot nadeel: Er is geen infrastructuur voor. Dit gold tot enige tijd ook voor elektrische auto’s. Gemeenten zijn echter hard aan de slag gegaan om de benodigde (vrij kostbare) oplaadpunten aan te leggen, waarvan Heijmans er samen met Nuon zo’n 1000 in Amsterdam aanlegt. Er zijn weinig redenen te bedenken om dit niet ook voor waterstof te doen. Ja, misschien wel eentje: er zijn nog zo weinig auto’s beschikbaar die op waterstof rijden. Maar dat is het bekende kip-ei verhaal. En hoe zit het met de kosten voor de autorijder? Zo’n €10 per 100 km, die bij grotere productie nog zullen afnemen. Dat is in ieder geval goedkoper in gebruik dan de huidige benzineprijzen.

Er is echter nog een reden om voor waterstof te kiezen: groene stroom. De opkomst van schone energiebronnen is voor de netbeheerders een groot probleem. Waar zij eerst enkel de productie van stroom af moesten stemmen op het gebruik, is nu ook de productie aan externe invloeden onderhevig. De vraag moet altijd gelijk zijn aan het aanbod, anders ontstaan er spanningspieken en dalen. Lees: stroomstoringen. Energiemaatschappijen hebben aardig geleerd de vraag naar energie te voorspellen, echter het aanbod voorspellen is lastig; Een wolk die een uur later komt dan voorspeld, maakt namelijk een groot verschil. Momenteel wordt nagedacht aan oplossingen die de vraag op het aanbod afstemmen, zogenaamde Smart Grids. Deze verminderen het probleem, maar lossen het niet op. De behoefte om energie op te slaan wordt wel minder, maar blijft bestaan. Opslag in accu’s is nooit een succes geweest, aangezien deze hun energie weg laten lekken, en er enorme volumes nodig zijn.

Energieopslag middels waterstof maakt dat deze duurzaam geproduceerde energie niet hoeft te worden verspild. Opslag voor later gebruik is mogelijk. Ieder huishouden kan zijn te veel geproduceerde duurzame energie omzetten in waterstof en daarmee zijn auto tanken. Hiermee worden we volledig onafhankelijk van fossiele energie, zowel in onze infrastructuur als de bebouwde omgeving. Er zijn nog wel flinke stappen nodig. CV-installaties op waterstof bestaan nog niet. Thuis waterstof produceren is nog veel te duur en vrijwel niemand wekt al thuis stroom op. Deze oplossingen liggen onder handbereik en zijn prachtige kansen voor de bouwsector. De auto-industrie heeft de eerste stap gezet, nu wij?

Smart Mobility | Elektrisch rijden

1 reactie

  1. Sjoerd Nijenkamp -

    Dorus, interessante blog.
    Twee andere issues van waterstof tanken zijn het explosiegevaar van de tank, maar ook de invloed die producenten van waterstof houden (de nieuwe Shell?).
    Maar waarom waterstof tanken als je het zelf on demand (in een auto, vliegtuig of woning) kunt produceren doormiddel van een waterstof generator. De volgende vraag is, wie wint de efficiëntie strijd. De Wet Cell van Stan Meyer of de Dry Cell. En hoe springen wij hier als Heijmans op in.

    Dry Cell vs. Wet Cell
    http://www.youtube.com/watch?v=gQOxWXRsLB4

plaats een reactie