Heijmans - De bouw in 2030

Verbouw de bouw, begin zelf!

De jeugd heeft de toekomst. Zegt men. Het recente symposium ‘De Bouw Verbouwen’ over de toekomst van de bouw was dan ook veelbelovend: zo’n 250 jonge bouwers van de zes grootste bouwbedrijven in Nederland bogen zich over een viertal toekomstscenario’s die aanknopingspunten moeten gaan bieden voor de sector.

Daar kwamen interessante zaken uit. Bijvoorbeeld: de faalkosten kunnen naar nul. Waarom niet? Faalkosten zouden gezien de stand van de techniek nu al uitgebannen moeten zijn. Bouwen kan ook veel sneller. Als je een Boeiing of een Airbus in 26 dagen bouwt, waarom dan niet ook een gebouw met 30 verdiepingen? In China gebeurt het al. Sneller zelfs.

Gebouwen kunnen voor 100% uit milieuvriendelijke, recyclebare kunststoffen bestaan. Onderzoek naar nieuwe materialen en technieken is echt noodzakelijk voor het bestaansrecht van de grote aannemers. Gelukkig doen we al veel op dat vlak, denk aan de Brainjoint voegconstructie en de composietbrug over de A27. Maar moeten we niet nu al gaan nadenken over de volgende stap?

We moeten beslist ook meer divers personeel aannemen, want teams met mensen met uiteenlopende achtergronden zijn bewezen succesvoller. En waarom zetten we ons merk niet op huizen en bruggen die we opleveren? Waarom bellen we iemand die een Heijmans-woning heeft gekocht niet eens achteraf op om te vragen hoe het bevalt en of er nog iets is waarmee we kunnen helpen?

Stroperig
Sommige van die zaken lijken nog ver weg, maar onder het motto ‘never waste a good crisis’ zou nu het moment moeten zijn om een grote slag te maken, zowel bouwtechnisch als op procesmatig en ICT- gebied. Vandaag daarmee beginnen is noodzakelijk, anders gebeurt het nooit. Hoe stroperig de werkelijkheid is, bleek tijdens het symposium al uit een opmerking van een van de aanwezige topbestuurders ter plekke. Aan het begin van zijn carrière, dertig jaar geleden, verwonderde hij zich over de inefficiëntie op de bouwplaats, met busjes die af en aan rijden. Hij was toen niet in staat er iets aan te doen. Later in zijn carrière wel, maar wat is er uiteindelijk veranderd? Eigenlijk niets.

En zo gaat het vaak. We richten ons op de waan van alledag in plaats van op het daadwerkelijk verbeteren van de huidige processen en technieken. We laten ons regeren door onze agenda’s en laten het denken over de toekomst aan anderen over, zoals Bouwend Nederland, Cobouw of Bouwprofs.

‘Vrije tijd’
De kracht en de creativiteit van de jonge mensen wordt wel eens onderschat. Wij als jong talent hebben veel ideeën over hoe zaken efficiënter kunnen worden uitgevoerd in de bouw. We willen van lijden onder de traditionele bouwcultuur naar leiden in een verander- en verbetercultuur. We zien het als onze taak onze collega’s daarvan te overtuigen en de heersende principes (‘zo hebben we het toch altijd gedaan?’) omver te werpen. Want nu lopen we nog te vaak tegen een muur.

Heijmans is daarin niet anders dan de andere bouwbedrijven. Dat kan anders! Ik las bijvoorbeeld dat Google alle medewerkers één dag in de week vrij laat om bezig te zijn met hun eigen ideeën en onderzoekjes. Zo’n regel stimuleert de creativiteit zo enorm dat er tal van initiatieven uit zijn voortgekomen waar Google nu enorm succesvol mee is. Stel je voor dat dat binnen Heijmans gebeurt. Misschien niet een hele dag, maar twee uurtjes op de vrijdagmiddag. Wie weet ontstaan er uit deze ‘vrije tijd’ dan wel vanzelf initiatieven. Ook als maar één op de tien van die ideeën succesvol is, veranderen we (van)zelf de bouw en natuurlijk onze concurrentiepositie!

Jong talent | Bouw | Bouwcultuur

9 reacties

  1. Sander -

    Ik was zelf ook bij deze bijeenkomst aanwezig en had er een iets ander beeld van. Ik schrok zelfs een beetje van het gemiddelde ‘visiegehalte’ van de jonge bouwers. Iedereen zit al aardig in de cultuursystemen van de grote bouwers gebakken en dat was te merken aan de input tijdens de werksessies. De discussie ging vooral over de (vaak voor de hand liggende) containerbegrippen als: diversiteit in de bouw, klant centraal, duurzaamheid, faalkosten, 0 opleverpunten, digitalisering, imago, marketing etc etc. Een paar lichtpuntjes waren er ook: De bouw is 2030 als belangrijkste maatschappelijke kennispartner in de ontwikkeling van steden, de ontwikkeling van de slimme snelweg / smart grids en de toepassing van nieuwe materialen.
    Wat ik ook merkte was dat iedereen vooral in z’n eigen straatje aan het praten was. BAM dit, Heijmans dat, Dura zus, Strukton zo. We kijken vooral weer naar onszelf, onze eigen processen en onze eigen mankementen. Als je het over de bouw in 2030 hebt, moet je verder kijken dan je eigen bedrijf en de bestaande markten. Ik miste bijvoorbeeld de kracht van ongebruikelijke partnering. Onze nieuwe concurrenten (Siemens bouwt straks de stad van de toekomst, DSM ontwikkelt de nieuwste materialen, ASML levert straks de belangrijkste componenten voor een slimme snelweg) staan al voor de deur, maar daar hebben we nog geen antwoord op. Is de bouwer in 2030 nog steeds de asflatblubberaar en stenenstapelaar? Dat idee had ik nog wel een beetje toen ik weer naar huis reed… Er is nog genoeg te doen dus :)

  2. Lonneke -

    Verfrissende blog! De jeugd heeft inderdaad de toekomst. Als je ambitie hebt, heb je -vind ik- ook de ‘plicht’ je talent in te zetten om de branche en je eigen organisatie verder te helpen. Daarin is er altijd meer ruimte dan je denkt, maar zal het nog geen Google vormen aannemen. Dat hoeft ook niet, want in minder tijd kun je ook verschil maken. Kijk niet naar boven, maar naar wat je zelf kunt doen. Laat je inspireren door uncomfort zones, zodat je zeker weet dat je scherp bent.
    Ideeën zijn er vaak genoeg, het ene nog grootser dan het andere. Ik denk zelf dat kleine stapjes en het volhouden van verandering het verschil maakt. Ik pleit dus voor jonge talentvolle mensen die zich hard willen maken voor de implementatie van verandering.

  3. onelonely -

    Sander, keek even op de ASML website, maar neem toch aan dat zij nu al niet zelf actief betrokken zijn bij de slimme snelweg? Maar des te meer (later) met leveren van de “componenten”? En binnen Latexfalt zitten ze toch ook niet stil?

  4. Eelke -

    wat denk je ervan om die uurtjes in Apeldoorn door te besteden? Lijkt me leuk als jij je de laatste periode bij ons komt “verwonderen” en je kritische houding gebruikt om onze organisatie te verbeteren. spreek je snel.

  5. Dennis Segeren -

    Dank voor jullie enthousiaste reacties! Ik ben het met je eens Sander dat er vaak kreten werden en worden geroepen die onhaalbaar of veel te algemeen zijn. Het is wachten op degenen die het concreet durven te maken en actie durven te ondernemen. Maar het moet dan ook van twee kanten komen denk ik: het is ook aan onze managers en bedrijven om dit meer te stimuleren en te waarderen, want misschien belemmert de huidige bouwcultuur goede ideeën van de ‘nieuwe generatie’ ook nog teveel?

  6. Suzanne -

    Leuke blog en helaas ben ik niet bij de dag geweest. Maar wat ik hieruit opmaak is het toch inderdaad nog steeds redelijk behoudend en ben het dus ook helemaal met Sander eens. Ik ben sowieso altijd geïnteresseerd in onconventionele samenwerkingsverbanden. Waarom niet samenwerken met de gaming industrie op gebied van softwareontwikkeling? Of leren van de complexe multidisciplinaire samenwerking in de machinebouw bij bijvoorbeeld ASML?
    Daarnaast mis ik nog de trend van de ontwikkeling van onze samenleving. Lees bijvoorbeeld ook eens: http://www.marketingtribune.nl/nieuws/marketing-trend-2012-flat-society-verlangt-nieuwe-rol-marketing. Wat betekent dit voor de bouw?

  7. Ruud -

    Verfrissende discussie. Wat kunnen we inderdaad leren van ideeën en werkwijzen van andere bedrijfstakken. Suzanne slaat bijvoorbeeld de spijker op zijn kop met de gaming industrie. Binnen deze tak van sport worden bijzondere multi-disciplinaire ontwikkelingsteams (waarvan de samenstelling qua professie varieert per fase) samengesteld voor product- en marktontwikkeling. Kijk naar succesvolle bedrijven als Rough Cookies, met uitstekende rendementen. Uit eigen belangstelling ben ik in 2010 deelnemer geweest bij het eerste in Nederland gehouden Android-congres “‘Droidcon”. World-wide android-ontwikkelaars waren daar aanwezig en bijzonder te ervaren hoe concurrente partijen info delen en samen werken om hun eigen markt groter en proffesioneler te maken. En de bijzondere businessmodelen die je tegenkomt. Natuurlijk niet 1 op 1 te copieren op inze markt, maar de andere kijk is verrassend en werkt.

  8. Bas -

    In 2010 heb ik stage gelopen bij een gerenommeerd Nederlands bouwbedrijf. Na een analyse van de inkoopafdeling ben ik bezig gegaan met bouwprocesoptimalisatie op eigen initiatief. Ik had 5 dagen meegelopen op een project, waarbij ik de chemie miste tussen uitvoer, engineers, toeleveranciers en andere betrokkenen. Na het in kaart brengen van het proces inclusief reële tijden ben ik als logistiekeling bezig geweest met het herontwikkelen van het bouwproces. Ondanks veel hindernissen is het gelukt de bouw terug te brengen tot 2 dagen, met hetzelfde resultaat. Het meeste is gewonnen in het in een keer goed aanleveren (o.a. door pre-fab) en duidelijke instructies die ook bij leveranciers (/onderaannemers) besproken waren. Ondanks het goede resultaat (operationeel en financieel) is het toch gevoelig onderwerp, want effectiever bouwen houd ook in dat er minder arbeidskrachten nodig zijn. Tevens zal altijd het unieke karakter van de bouw en de wat-als situatie naar voren gehaald worden. Ik ben benieuwd hoe de bouw zich verder ontwikkeld.

  9. Jonge geesten -

    elkaar bevestigen in verschillen lijkt ons suboptimaal

plaats een reactie