Heijmans_Oplaadinfra

Routekaart naar goedkopere oplaadinfra

Elektrisch rijden is in opkomst, dat is inmiddels geen verrassing meer. Een belangrijke voorwaarde voor elektrisch rijden is de laadinfrastructuur. Tot voor kort konden elektrische rijders terecht bij de Stichting e-laad om een gratis oplaadpaal voor de deur te krijgen. Echter, Stichting e-laad is sinds oktober 2012 gestopt met nieuwe aanvragen voor een oplaadpunt. Wat nu?

Volgens Heijmans kan de laadinfrastructuur in zijn totaliteit goedkoper. Daar werken we hard aan. Als infraprovider verkennen we daarbij ook de mogelijkheden met bijvoorbeeld gemeenten en netbeheerders. Maar we houden het niet alleen bij verkennen, we gaan het ook gezamenlijk doen! In onderstaande infographic ‘presenteren’ wij een aantal interessante ideeën. Verbeterpunten die we graag met betrokken partijen willen bespreken om vervolgens gezamenlijk actie te ondernemen. Graag nodigen wij u uit om met ons hierover na te denken en elektrisch vervoer verder te brengen!

Bekijk de 8 stappen naar goedkopere oplaadinfra in onderstaande infopraphic of download de infographic hier als PDF.

[Download de infographic als PDF]

Elektrisch rijden | Oplaadinfra | Infographic

2 reacties

  1. Alef Arendsen -

    Hear hear!!

    Een aantal goede punten hier die het realiseren van goedkopere oplaadinfra in de publieke ruimte een stuk dichterbij kunnen brengen.

    Een aantal opmerkingen:

    Ad. 1 – één marktpartij is een beetje dubbel wat mij betreft, als je met die ene dan in Nederland de enige is die het mag doen. Ik weet niet of dit een goed idee is.
    Ad. 4 – helemaal eens, en dit is iets waar we hard voor zullen moeten vechten om het te laten gebeuren
    Ad. 6 – ja en nee. De slimme meters die nu uitgerold worden, hebben niet voldoende intelligentie om in een laadpunt te kunnen functioneren. Als je hiermee bedoeld dat de huidige (slimme) meter in de netaansluiting de enige meter zou moeten zijn, dan ben ik het hier niet mee eens. Als je bedoeld dat het laadpunt de enige meter zou moeten mogen bevatten en er geen meter meer op de netaansluiting nodig is, dan ja, dat is precies wat nodig is. Je mist dan wel weer functionaliteit die de huidige slimme meter heeft. In die zin zou je de twee meters moeten samenvoegen dus, qua functionaliteit en intelligentie
    Ad. 7 – naast subsidies zouden er slimme financieringsconstructies moeten komen die de aanleg kunnen faciliteren. Banken gaan dit nu niet financieren, de business case is te dun en fragiel, zelfs met sterk gereduceerde kosten. Totdat die business case wel goed is, zouden lagere overheden hun geld ter beschikking moeten stellen ten behoeve van financieringsconstructies. Denk provincies, gemeenten. De voordelen (luchtkwaliteit, et cetera) vallen ten slotte ook ten deel aan hen.
    Ad. 8 – Ja, en dan graag ook uniform over het land heen. Er zou daarnaast wat mij betreft een loket moeten komen wat die vergunningen (desnoods tegen betaling) voor partijen afhandelt.

    groet,
    Alef

    p.s. als je kunt, upload dan de PDF nog even een keer, maar dan met iets hogere kwaliteit. Hij is nu maar net leesbaar.

  2. Alef Arendsen -

    Vergeet de p.s. Ik zie nu de link naar de PDF pas. Misschien de link die onder het plaatje zit vervangen door de link naar de PDF.

    groet,
    Alef

plaats een reactie