Piepschuim_wegverbreding_635x300

Een weg op piepschuim

Net zoals crisis creatief maakt, stimuleren bijzondere omstandigheden vaak de innovatiedrift. En als de vruchten daarvan dan ook nog eens samengaan met flinke kostenbesparingen en een aanzienlijk kortere bouwtijd, is er helemáál veel gewonnen. Met de realisatie van een lichtgewicht snelwegverbreding met verticale zijkant kunnen we laten zien dat vernieuwingskracht en efficiency op een prachtige manier hand in hand kunnen gaan. En hebben we tegelijkertijd een regelrechte primeur voor Nederland te pakken.

Op de A76 bij knooppunt Kerensheide raast het verkeer sinds februari 2012 over een aangenaam verbreed wegdek. Onder het asfalt, puingranulaat en een gewapend betonnen plaat ligt een vijf meter dikke laag geëxpandeerd polystyreen, ofwel EPS. Op zich is dat niets bijzonders. EPS-blokken worden in infra-land al jaren gebruikt voor de ophoging van spoor- en (snel)wegen. Maar waar een met piepschuim bouwstenen gemaakte constructie doorgaans trapsgewijs afloopt, is hier sprake van een totaal nieuwe ontwerpoplossing: in baksteenverband gestapelde EPS-blokken met een taludloze verticale zijkant. Een toepassing die hagelnieuw is in de Nederlandse ingenieurspraktijk. En vele voordelen biedt ten opzichte van ‘gewone’ ophogingen met EPS. Zoals kostenbesparing door minder materiaalgebruik, een kleiner ruimtebeslag en een kortere bouwtijd.

Het praktijkgericht aanwenden van nieuwe technieken vind ik een mooi iets. En de genoemde voordelen zijn hartstikke aantrekkelijk en altijd meegenomen. Tóch werd de voor knooppunt Kerensheide bedachte vinding primair door iets heel anders gestuurd. En dat waren de zeer complexe omstandigheden ter plaatse. Zó complex, dat een snelwegverbreding met een verticale zijkant zelfs de enig mogelijke oplossing was. De eerste beperkende factor betrof een in de nabijheid van de snelweg gelegen keerwand. Een constructie die intact diende te blijven en dus de speel- en werkruimte tijdens ontwerp en uitvoering danig verminderde. Daarnaast verhinderde de aanwezigheid van een uitgebreid leidingennetwerk onder het wegdek (van het naastgelegen Chemelot) dat de schop niet ver de grond in kon. De opdracht van Rijkswaterstaat was klip en klaar. De oplossing moest een beperkt ruimtebeslag hebben en de stabiliteit van het ingekorte talud niet doen afnemen. Tegelijk moest aan de bovenkant ruimte worden gecreëerd voor de geplande snelwegverbreding en mocht het onderliggende leidingennetwerk onder geen beding extra worden belast. Dat pakket van wensen en eisen stuurde ons al gauw richting EPS. Maar dan wel toegepast op een nog nooit vertoonde manier.

Wanneer een grondkering geconstrueerd dient te worden, vormen aflopende EPS-blokken doorgaans een prima alternatief voor gewone aarde. Kernvragen tijdens dit spraakmakende project waren dan ook: is een verticale constructie zonder zijdelingse steun net zo sterk? En glijden de los op elkaar gestapelde blokken niet van elkaar af wanneer het verkeer er overheen dendert? De door InfraDelft verrichtte parameterstudie bracht hierin volle helderheid. Dat EPS de uitgeoefende krachten loodrecht naar beneden afvoert, was reeds een bekend gegeven. Het onderzoek door InfraDelft toonde echter ook aan dat de wrijving tussen de EPS-blokken zodanig is, dat ze door de druk van het wegdek en de gewapend betonnen plaat ook nog eens netjes op elkaar blijven liggen. En er dus constructief gezien eigenlijk geen zijdelingse steun noodzakelijk is.

EPS met verticale zijkanten vormt in alle opzichten een mooie oplossing voor elke lichtgewicht spoor- en (snel)wegophoging. Dat is tijdens dit project tussen Stein en Geleen méér dan duidelijk geworden. Via een zeer korte doorlooptijd van circa zes maanden hebben we voor een innovatieve invulling gezorgd. We hebben het project dan ook met gepaste trots en vol vertrouwen ingeschreven voor de InfraTech Innovatieprijs 2013. Een jaar waarin het wat ons betreft wachten is op een mooi vervolg. Simpelweg omdat deze innovatie niet alleen bruikbaar is in soortgelijke omstandigheden als we in het Limburgse hebben ervaren. De toepassing leent zich bijvoorbeeld ook prima voor gebieden die te kampen hebben met zettingen en een instabiele grondgesteldheid. Mogelijkheden te over.

Infrastructuur | Innovatie | Kabels & leidingen | Techniek

2 reacties

  1. Peter van Hinthem -

    Mooie innovatie en ik hoop dat je in de prijzen valt op de InfraTech beurs.
    Maar een optimalisatie van deze innovatie zou kunnen zijn de toepassing van het ModieSlab concept op de EPS constructie. Dit is een mede door Breijn afd. R&D ontwikkeld prefab betonnen wegconstructie waarbij de deklaag meteen bereden kan worden en hoogwaardige o.a. geluidstechnische eigenschappen heeft. In een proefproject op Oudenrijn is aangetoond dat bij dit concept de geluidsreductie gelijkwaardig of zelfs hoger is en de geluidreductie aanzienlijk langer behouden wordt dan een vergelijkbare asfalt, 2-laags ZOAB, constructie. Ook zou deze toepassing waarschijnlijk een kosten besparing op kunnen leveren omdat dan geen betonplaat en asfaltconstructie toegepast hoefd te worden maar alleen een ModieSlab betonconstructie. Als je geinterrsseerd bent voorzie ik je graag van nadere (detail) informatie. gegr. Peter van Hinthem.

  2. Arjen Schoondermark -

    Hallo, inmiddels zijn wij bij het project A4 Delft – Schiedam zover om deze oplossing ook toe te passen voor de Tram+ verbinding van de RET en verbindingsweg die over de landtunnel heen gaat tussen Vlaardingen en Schiedam. Dit zou voor zover bekend ook de eerste keer zijn dat deze verticale EPS constructie onder een spoorbaanconstructie wordt toegepast. Ook hier zijn wij de samenwerking aangegaan met Infradelft. Wordt vervolgd……

plaats een reactie