Heijmans_Maincontracting_metlogo_635x300

Maincontracting = vertrouwen

Bouwen? Dat wordt voor Heijmans in de toekomst van marginaal belang. Het klinkt als vloeken in de kerk, maar klanten van Heijmans willen méér dan een hoop stenen; ze willen een faciliteit met de complete garantie dat zij zich de komende jaren op hun primaire proces kunnen focussen. Betaalbaar, maar belangrijker nog: betrouwbaar en tegen voorspelbare kosten. Beheer en onderhoud worden steeds vaker uitbesteed aan één partij, in een integraal prestatiecontract. Maincontracting, noemen we dat. Het vereist een cultuuromslag bij opdrachtgevers, maar ook bij Heijmans.

Maincontracting is in de aannemerswereld in zekere zin al bekend. Denk aan het DBM-contract (design, build, maintenance). Maincontracting kán het ontwerp en de bouw omvatten, maar richt zich toch vooral op de M van Maintenance. Dat is iets anders dan het over de schutting gooien van alle risico’s dat er iets stuk gaat. Al zijn er nog steeds opdrachtgevers die dat wel willen. Het is ook iets anders dan het zo goedkoop mogelijk houtje-touwtje oplossen van storingen en vervolgens meerwerk in rekening brengen. Want die naam heeft de aannemerij helaas ook nog steeds.

Wat is het dan wel? Maincontracting is het integraal aanbieden (bouw en techniek) van een brede vorm van dienstverlening. Het woord integraal betekent ook dat de Heijmansbedrijven meer moeten samenwerken voor dezelfde relatie. Het vereist transparantie en wederzijds vertrouwen. En het lijkt ideaal: als bouwer weet je precies wat je maakt en hoe het moet worden onderhouden. Als opdrachtgever wil je vooral je eigen werk doen en geen huismeester of een dure technische dienst in stand houden, die niet eens de kennis heeft om de complexe installaties van nu te onderhouden.

Wennen
Maincontracting liet echter lang op zich wachten, juist omdat transparantie en vertrouwen nou niet de meest vanzelfsprekende eigenschappen zijn die opdrachtgevers aan de aannemerij toedichten. Ook voor Heijmans is het wennen, bijvoorbeeld aan het openlijk bespreken van inkoopprijzen en marges met een opdrachtgever. En aan een faire prijs betalen aan toeleveranciers die meedenken over noodzakelijke oplossingen. Maincontracting en elkaar een poot uitdraaien, dat gaat niet samen.

Daar komt bij dat we aan beide kanten kennis moeten opdoen. Historische data over de prestaties van gebouwen zijn er zelden. De afgelopen twintig jaar heeft niemand erom gevraagd. Dus wij gaan nu met contracten aan de slag waarbij we opschrijven wat we denken en meten wat het wordt. Beide partijen zijn zorgvuldig. Wij worden niet voor elk wissewasje gebeld en grijpen fundamenteel in, indien nodig. Na een jaar of twee hebben we een helder beeld van alle kanten en kosten van een gebouw en durven we het helemaal over te nemen. Zonder dat we te hoog prijzen omdat we de risico’s niet kunnen inschatten, of juist te laag.

Besparingen
Uiteindelijk leidt Maincontracting tot besparingen. Het reduceert faalkosten en faciliteert het proces van de opdrachtgever. Als het gebouw bijvoorbeeld 1 procent meer beschikbaar is, of je ziekteverzuim daalt met een half procent doordat de luchtinstallaties beter werken, bespaart dat een veelvoud van wat een ‘main’ onderhoudscontract kost.

Die munt valt nu ook bij opdrachtgevers. Zo wil de Rijksgebouwendienst deze methodiek gaan toepassen voor alle nieuwe overheidsgebouwen, maar ook voor de bestaande gebouwen waarvan de onderhoudscontracten aflopen. Bij aanbestedingen telt de prijs nog maar voor zo’n 20 tot 30 procent mee en staat de kwaliteit voorop. Alle complimenten voor de Rijksgebouwendienst!

Wij als aanbieder moeten dat vertrouwen waarmaken. Dankzij de vele kennisverbanden die dwars door Heijmans heen lopen en ons gebrek aan hiërarchie, is onze organisatie geknipt voor Maincontracting. Maar het gaat niet vanzelf. Inkoopfacturen verborgen houden voor klanten en extra meerwerk verrekenen als er werd gegund op de laagste prijs, was jarenlang de heersende cultuur in de bouwsector. Die verander je niet zo maar. Ik geef dus het goede voorbeeld. Ik houd niks geheim. Ook niet als het gaat om getallen. Als opdrachtgevers ons een reële marge gunnen, die ruimte biedt om creatief te zijn en mee te denken, is transparantie nooit een probleem!

Aanbesteden | Maincontracting | Integraal werken

10 reacties

  1. one&lonely -

    Fraai inhoudelijk stuk Ton.

    Geeft een goed beeld dat aanbesteden tegenwoordig meer is dan de laagste prijs bieden!

  2. Eelke Stellingwerf -

    Leuk stuk Ton!

    zeer actueel thema en ik was ook al benieuwd wanneer jouw eerste blog zou verschijnen!

  3. Daniël ten kate -

    Goed stuk Ton!

  4. Frank Postema -

    Goed stuk! Meer en meer zien marktpartijen het belang in van het inspelen op de vraag om ‘een dataverbinding’ en niet ‘om een kabel van a naar b’. De RGD doet dit al vanuit haar visie om markttrekker te worden. Hopelijk gaan meer en meer opdrachtgevers hier ook bewuster mee om (dus niet roepen dat je kwaliteit wil en dan de laagste prijs vragen maar ook echt bedenken wat je gevraagde kwaliteitsniveau is). Volgens mij hebben we als Heijmans/ Burgers Ergon de juiste kwaliteiten voor de toekomst in huis. In ieder geval de drive!

  5. Thomas van Gerwen -

    Helder betoog. Complimenten Ton

  6. Karim Weiss -

    Ton, top!
    Wij als Heijmans staan voor transparantie en zijn op de goede weg!
    Mijn rol is dit binnen Infra Wegen vorm te geven……
    Natuurlijk moeten we geld verdienen, maar dat kan beter met vertrouwen dan met wantrouwen.

  7. Paul van Meersbergen -

    Hoi Ton,
    Goed en helder stuk.

  8. Henry van Schoonderwalt -

    Duidelijk en goed stuk Ton.

    Zodra de klant dit begrijpt en ook begrijpt dat we dit alleen maar kunnen bereiken door van twee kanten open en transparant te communiceren dan is een win/win situatie het resultaat!
    Heb deze zaken afgelopen jaar met enkele klanten besproken welke met een aanbestedingstraject bezig zijn/waren en aangeven dat je alleen door het toepassen van deze juiste mix winnaars krijgt.

    Betreffende het in stand houden van een TD wil ik vanuit mijn ervaring in het Jeroen Bosch Ziekenhuis nog wel eens met je van gedachten wisselen. Ook hierin geld dat je “samen” een goede prestatie neer kunt zetten doordat we (nog)niet alle relevante kennis zelf in huis hebben.

  9. Fons Haen -

    Beste Ton,

    Complimenten met dit succes!
    Hopelijk een eerste stap naar veel volgenden …
    Neem je nog eens contact met me op?

  10. Peter Vugts -

    Helder stuk Ton,
    zo zou het moeten, de cultuur omslag is echter een heel hardnekkige. Ik zie ook bij mensen die in woord dit onderschrijven maar in het dagelijks leven nog steeds cijfers verdraaien c.q. niet juist communiceren met opdrachtgever. Ik verbaas me er soms over dat tijdens uit oefen van hun beroep mensen heel anders handelen dan ze zelf in prive leven behandeld willen worden.

plaats een reactie