Heijmans_Het-stenen-tijdperk-voorbij

Het stenen tijdperk voorbij

De titel van dit blog zal u niet verbazen, noch inspireren. Toch moedig ik u aan om door te lezen. Want ook al ligt het stenen tijdperk lichtjaren achter ons, de bouwbranche is daar nog niet zo zeker van.

Want waar we komen vertellen we graag wat we allemaal kunnen maken met die stenen. Aan gebouwen, oplossingen en concepten. Kijk naar duurzaamheid. Een vraagstuk dat schreeuwt om energiereductie, woonlastenverlaging en fiscaal vriendelijke hypotheken. Toch blijft ons antwoord steken op het passiefhuis, een nieuw type cv ketel of een pakket meerwerk bestaande uit regenton, zonnepaneel en vloerverwarming. Allemaal fysieke producten, variaties op de steden zo u wilt. Niks einde van het stenen tijdperk, sterker nog, als de verkoop van woningen ons zwaar valt bieden we nog extra stenen: een gratis keuken, vloerafwerking of serre.

Ik pleit voor het einde van het stenen tijdperk. Een nieuwe levensfase in de bouw waarin het niet meer om nog meer tastbaarheid draait. Waarin de klant haar eigen woning samenstelt vanuit de luie stoel. En de waarde van de woning ziet in het eigen ontwerp en het bedieningsgemak ervan. Waarin renovatie van afgeschreven kantoorpanden, loodsen of logistieke hallen leidt tot interessante ontmoetingsplaatsen van mensen. Er komt geen nieuwe steen aan te pas, maar het gebruik wordt gewoon anders. Kijk naar de omkatting van het Atlas gebouw in Amsterdam Zuidoost of de herbestemming van de bedrijfshal tot Harbour Club in diezelfde stad. Of een tijdperk waarin stenen uitzichtloos wachten in de steenfabriek omdat zij plaats moeten maken voor composiet en 3D printing. Het kan al, kijk maar naar de composieten brug over de A27 bij Lunetten of de gevel van het nieuwe Vredenburg in Utrecht en de badkuip van het Stedelijk Museum. Maar goed, het blijft dan nog steeds bij tastbaar materiaal.

De echte innovatie, volgend op ons ‘stenen tijdperk’ is het toevoegen van intelligente systemen. Het materiaal blijft hetzelfde, echter, de chip en de internetverbinding veranderen het gebruik. Denk aan de wasmachine die pas draait als de energie het goedkoopst is. De verwarming die u aanzet vanuit de file, vlak voordat uw gezin thuiskomt. De parkeerplaats in de drukke stadswijk die u zojuist per veiling hebt bemachtigd of de leuke te koop staande woning die met een push-notificatie wordt aangeboden omdat u wekelijks om de hoek ervan borrelt met collega’s. Dat is de toekomst van de steen. Een steen die slimme techniek absorbeert en daarmee zijn marketingprestaties aanzienlijk verbetert. Ik zou het een verslimmingstijdperk noemen. Want verslimming in de bouw is de werkelijke toekomst. Een tijdperk waarin we via 3D BIM informatie delen en zorgen voor continue verbetering en ketenintegratie. Waarin mobiele netwerken, location based services en klantinformatie leiden tot nieuwe mogelijkheden.

De crisis is niet de enige motivator voor deze verandering. Het is vooral de samenkomst van nieuwe mogelijkheden, communicatie en techniek dat zorgt voor een doorbraak in ons denken. Ook al zou u nog stenen willen verkopen, uw klanten gaan dat verhinderen. Want dan verenigen zij zichzelf en realiseren, zonder tussenkomst van projectontwikkelaar of bouwer, een nieuw werkend systeem. Denk aan energie die je met de buurt opwekt en deelt, woningruil of materialen- en dienstenruil. Geen nieuwe steen is nodig. Wellicht dat de branche dan ook echt het stenen tijdperk achter zich laat.

Deze blog verscheen ook op BouwKennisblog.nl

Innovatie | Bouwcultuur

2 reacties

  1. Thomas van Gerwen -

    Hallo Lonneke,
    Ben het helemaal met je eens. De nieuwe generatie denkt niet meer in bezit maar gebruik. We gaan van stenen tijdperk naar belevingstijdperk.

  2. Bas van Schelven -

    Leuke blog Lonneke! Je stipt heel algemeen de grote noodzakelijke verandering in de bouw aan, nu de organisaties nog. Dat gaat helaas niet zo snel. Er zijn veelal andere mensen nodig voor deze toekomstige opgave!

plaats een reactie