Heijmans_Gebouwen_zijn_bijzaak

Gebouwen zijn slechts bijzaak

Wat gebeurt er in een wijk wanneer het project af is? Wat gaan de medewerkers van het kantoor doen in hun pauze? Gaan mensen zitten op die verhoging in die winkelstraat? Wie gaan er gebruik maken van dat grasveldje tussen die nieuwe huizen? Het zijn vragen die antwoord geven op hoe een woon-, werk- of winkelomgeving, ofwel de leefomgeving, gaat worden gebruikt. Vragen waar te vaak te snel aan voorbij gaan. De Londense architect Bernard Hunt zei het al in de jaren zeventig: “We are good at putting up buildings but we are bad at making places.”

De vastgoedwereld praat meer over cijfers en technische details en minder over wat er op een plek gebeurt. Gesprekken, sites en brochures in het vastgoed gaan meestal over de hoeveelheid vierkante meters, installaties, huurcontracten, architect en hoeveel parkeerplaatsen er bij het project zitten. En wanneer je als consument geïnteresseerd bent, gaat het gesprek al snel over hoeveel hypotheek je kan krijgen of hoeveel huur je per maand kan betalen. Er is in deze manier van communiceren weinig ruimte voor de dromen en wensen van gebruikers. En ook al zijn die niet altijd direct te verwezenlijken, dan wil niet zeggen dat ze niet belangrijk zijn!

Het levert een schat aan informatie op om te praten over de woonwensen en hoe mensen leven. Daar kun je als projectontwikkelaar vervolgens een antwoord op geven, daar kun je ruimte aan bieden. Zelfs binnen financiële kaders. Het klinkt voor de hand liggend. Binnen Heijmans zie ik dat we hard ons best doen. Collega Menno Molenaar spendeert z’n avonden aan keukentafels in Amsterdam en interviewt met de camera op straat buurtbewoners voor het project Wiener & Co. Hij moest een drempel over, maar is verrijkt met prachtige inzichten en een positieve pers in de lokale politiek.

Met onder andere de hulp van doelgroepprofielen helpen we elkaar intern om inzicht te krijgen in de levenswijzen van onze klanten. Het betekent nog niet dat we ook altijd denken als onze klanten of ze volledig begrijpen. Niet iedereen is gezegend met de kwaliteiten om gesprekken te voeren waarbij je je klanten kan doorgronden. Lang werd dat ook niet nodig geacht. ‘Projecten kunnen dichtrekenen’ stond bovenaan de functieprofielen. Maar ja, we vergeten wel eens dat dichtrekenen verstikkend werkt voor huizenkopers. Praten in meters en euro’s bevestigt het vooroordeel over projectontwikkelaars van niet klantgerichte krijtstreeppakken, drukke mannen en dikke auto’s.

Luisteren naar wensen, en het praten over dromen, heeft ook een commerciële component. Ga maar na, het aantal mensen dat kan worden verleid met stenen is vrij klein. Cafébezoekers spreken vrij weinig over de prachtige gebakken steen waaruit de gevel is opgetrokken. Wel praten ze over de sfeer en bijvoorbeeld de oude foto’s die er hangen. Ouders praten niet over de heerlijke ‘parkachtige omgeving’, maar over de kinderen die zo makkelijk vriendjes maken op dat grasveldje dat ook zo lekker in het zicht ligt. Winkelende vriendinnen vertellen elkaar verdomd weinig over het ‘uitnodigende straatbeeld’, maar meer over die leuke kledingzaak met die bijzondere merken, de H&M die in de buurt zit en de levendige sfeer.

Mijn stelling: Gebouwen zijn slechts bijzaak. Als projectontwikkelaar moet je de ambitie hebben om een omgeving te maken waar mensen graag zijn, energie krijgen om te werken, zich veilig en vertrouwd voelen. Vanuit dat bewustzijn werken en praten levert waarde op en menselijk contact. Dan moeten we ook in die termen praten over de gebieden die we maken, vanaf het eerste moment. We maken ons als gebieds- en vastgoedontwikkelaars eigen hoe een omgeving gaat leven. Vervolgens verleiden we onze klanten door dat knusse of levendige verhaal over onze projecten te vertellen.

Het is een open deur, maar daarom niet minder waar: alles is een kwestie van de taal van de gebruiker leren spreken. Is dat onmogelijk? Natuurlijk niet, de meesten kunnen dat al, want in het weekeinde praten we wel als consument. Nu ook op doordeweekse dagen.

Openbare ruimte | Projectontwikkeling

6 reacties

  1. Boris van der Gijp -

    Gebouwen zijn slechts bijzaak! Of anders, gebouwen zijn slechts de context van het stedelijk leven. Leuke column!

  2. Jolanda Adrianus -

    Werk eens samen met een interieurstyliste van Tonbo! Het bundelen van krachten maakt dat de woon- & werkplek dromen, daadwerkelijk uit kunnen komen.
    Want Tonbo weet al lang: zacht waar het kan + hard waar nodig = een duurzaam resultaat op elk gebied van wonen en werken.

  3. Arjan Hofmann -

    @Boris, dank voor de reactie.

    @Jolanda, bedankt voor je aanbod, maar het gaat hier om het denken in hoe in een gebied wordt geleefd en hoe gebruikers van dat gebied daarover spreken.
    Goede interieurs komen op een ander moment aan de orde en zijn zeker van belang. Daarom hebben wij een goede styliste in eigen huis die prachtige werkpekken en wooninterieurs creëert.

  4. Michel Mooij -

    Een sympathiek verhaal! Maar toch. Gaan we nu terug naar de naïviteit van de maakbare samenleving? Architecten, bouwers en herontwikkelaars maken fysieke bouwwerken. Niet meer dan dat. Of een lokatie of bouwsel een gewaardeerde plaats krijgt in het leven van de mensen valt niet te garanderen, door wensen te inventariseren. Ik heb meer vertrouwen in het kiezen van de juiste architect. Als die zijn vak goed uitvoert, moeten we de acceptatie toch overlaten aan de grillige willekeur van de gebruikers. Overigens geloof ik wel, dat het mogelijk is om mensen te “leren” om hun omgeving slimmer en creatiever te gebruiken. Bijvoorbeeld met behulp van life-style en woon-/gebruikstijdschriften.

  5. one&lonely -

    Homogeniteit en niet diversiteit onder de bewoners van een project is wel een vereiste om samen tot de gewenste “samenleving” te komen.

  6. Pepijn Verpaalen -

    Wij werken zoals jij omschrijft. We hebben dat gevoel voor de omgeving omschreven als Geluk. Centraal in onze aanpak staan de Gebruikers en wij zoeken naar manieren hoe het Gebied kan bijdragen aan lekker leven, werken en recreëren. De Gebouwen zijn hierbij faciliterend (functioneel, programmatisch en ruimtelijk). Natuurlijk speelt Geld ook een belangrijke rol. Duurzaamheid is dan ook Geluk op de lange termijn realiseren.

    Op de site van URBANOS duurzame stedelijke ontwikkeling: http://www.urbanos.nl staat meer info.

plaats een reactie