Heijmans_A12_allemaal_in_1_keet_(635x300)

A12: Allemaal in 1 keet

In negen maanden tijd verbreden we de A12 bij Arnhem naar twee maal drie rijstroken. Het is op vele fronten een lastige klus, maar door goed samenwerken kunnen we het supersnel. Ik ben er van overtuigd dat een concurrent er langer over zou doen.

Een snelweg verbreden in een hoger tempo dan voorheen. Terwijl het verkeer niet met 70, maar met 90 kilometer per uur blijft doorrijden. Op een smal tracé dat vlak langs de woonwijken van Arnhem-Noord en Velp loopt. Waar tegelijkertijd de natuur meetelt. We houden rekening met vleermuisroutes, dassenburchten en het broedseizoen. Op het stuk A12 van zes kilometer lengte pakken we bovendien twaalf bruggen, tunnels en viaducten aan.

Puzzel
Het is een hele puzzel. Gelukkig hebben we alle kennis en kunde in eigen huis. Een project als de A12 gaat veel verder dan alleen de techniek. Onderdeel van de gunning was ook de communicatie. Onze omgevingsmanager zorgt bijvoorbeeld voor de contacten met wijkbewoners, gemeente, provincie, waterschappen maar ook openbaar vervoer. Die krijgen tot het voorjaar nog heel wat te verduren. Omdat er geen werkverkeer op de A12 in mag voegen, moeten alle transporten door de woonwijken.

Onze manier van werken is een voorbeeld voor andere onderdelen in ons bedrijf. Nergens gaat het integraal denken en werken zo ver. We zijn er verder mee dan je zou denken. De ouderwetse manier is dat ieder zijn ding deed. Je zat wel samen op een project, maar echte samenwerking was het niet. Hier voert Heijmans alles zelf uit. We zijn niet of nauwelijks afhankelijk  van onderaannemers. Onze communicatie is veel transparanter. Voordeel is dat iedereen precies weet waar hij aan toe is. We hebben allemaal belang bij de beste oplossing. Een onderaannemer zal (met alle respect) toch voornamelijk aan zijn eigen portemonnee denken.

Puzzelstukjes
Alles draait om samenwerking. Daar is ons project op ingericht. Het zit hem ook in de menselijke dingen. Passen mensen in een team bij elkaar? Of zorg je juist voor interessante verschillen, zodat er chemie ontstaat? Je hebt de werkers en de denkers. Ik wil ze allemaal in één keet. Ook de ontwerpers. Zo kweek je respect voor elkaars werk. Wat goed werkt: vertel elkaar wat je doet. De ontwerper moet kunnen uitleggen hoe het zit met zijn ontwerp, de wegwerker hoe hij een geleiderail plaatst en wat hij daarvoor nodig heeft. Dan begrijp je elkaars werk en passen de puzzelstukjes beter in elkaar.

Als iedereen zegt wat daadwerkelijk kan en daarbij de risico’s benoemt, dan is veilig werken ook beter mogelijk. Juist bij wegwerkzaamheden een hot item. Omdat we alle mogelijke facetten van het wegwerk zelf plannen en uitvoeren, kunnen we risico’s beter in kaart brengen. Mijn mensen trekken eerder aan de bel als de veiligheid op de werkplek in het geding is. Eigenlijk profiteert uiteindelijk iedereen van integraal werken. Onze werkwijze zorgt voor een veel strakkere planning. Met als eindresultaat: de weggebruiker is sneller van de wegwerkzaamheden verlost.

Infrastructuur | Integraal werken

3 reacties

  1. one&lonely -

    “Passen mensen in een team bij elkaar?”

    Afgezien van de commotie rondom de “modderpoel” die door de hevige regen ontstond, lijkt het – voor de leek – inderdaad zeer spoedig te verlopen. De extra rijbanen lijken al zo berijdbaar te zijn!

    De 48-uurs klus van de ingebruikname van de nieuwe brug over de A12 zag er als een knap stukje logistiek uit. Als door olie gesmeerd!
    Ik trof daar uitsluitend medewerkers met “gele” nummerborden, en trok mijn conclusie…

    Na lezing van Uw artikel en gezien het feit dat op andere delen van het project ook “witte” nummerborden te zien zijn, stel ik mijn mening bij.

  2. G. Larson -

    …Onze omgevingsmanager zorgt bijvoorbeeld voor de contacten met wijkbewoners…

    O ja? Ik woon 80 meter van de snelweg en de enige informatie die ik kreeg waren 2 brieven van Rijkswaterstaat.

    Blijven proberen dus.

  3. Infraservice Nederland -

    Een knap stukje werk van, een relatief jonge club mensen van, Heijmans!

plaats een reactie