GroenRijdenKlein

1 maand elektrisch: proloog

Bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten voor gebruikers, zijn gebruikerservaringen in mijn ogen onontbeerlijk. Maar, ook wij zelf als ontwikkelaars moeten die gebruikerservaring opdoen. In de schoenen van de gebruiker gaan staan kan namelijk alleen als je het ook daadwerkelijk zélf hebt ervaren.

Electric Avenue
Smart grids -of intelligente netwerken- gaan in de nabije toekomst een grote rol spelen. Onze huidige energienetten zijn niet toekomstbestendig meer. Verwacht wordt dat het elektriciteitsverbruik de komende jaren sterk gaat toenemen, onder andere door de toename van het aantal elektrische voertuigen. Om er zeker van te zijn dat we ook in de toekomst een van ’s werelds meest betrouwbare energienetten houden, kunnen we twee dingen doen: extra koperkabels in de grond trekken, iets waarvoor netwerkbedrijven veel moeten investeren en consumenten veel moeten betalen. Óf de energievraag en het –aanbod slimmer op elkaar afstemmen. Dat wil zeggen: niet allemaal tegelijk de accu laden, maar alleen laden wanneer het nodig is/de stroom goedkoop is/ windmolens en zonnepanelen stroom leveren. Wassen als het waait of als de zon schijnt, dat idee.
Om ervaring op te gaan doen met smart grids heeft Heijmans zich aangesloten bij het Smart Energy Collective, een samenwerkingsverband van dertig marktpartijen. Het doel: aangaan van nieuwe partnerships en het uitvoeren van projecten om zo ervaring op te doen met slimme netwerken.

Het experiment
Omdat door ICT meer specifieke informatie beschikbaar is over energieverbruik en apparaten zelf kunnen ‘denken’, is dit voor Heijmans hét moment om ervaring op te gaan doen met smart grids. Bovendien worden mensen meer en meer autonoom en moeten nieuwe producten en diensten ook echt iets opleveren voor gebruikers.  Lagere kosten of meer comfort bijvoorbeeld. Praktijkervaring is daarom belangrijk.
Om zélf gebruikerservaring op te doen, besloot ik me een maand lang onder te dompelen in de wereld van het elektrisch rijden. Ik ga beleven hoe comfortabel elektrisch rijden is en wat de impact is op mijn agenda en rijgedrag. Welke invloed heeft het bovendien op mijn keuze voor een transportmiddel? Ga ik voor zeker (met de trein) of kies ik voor de elektrische auto?

Wachten
Ik hoop met deze actie aandacht te creëren voor het belang van gebruikerservaring en co-creatie. We werken in een technische omgeving: als het werkt, is het goed. Maar we moeten onszelf dwingen tijdens de productontwikkeling te blijven focussen op voor wíe we het allemaal doen. De gebruikers bovendien blijven betrekken in de ontwikkeling van nieuwe business. Waar moet een elektrische auto aan voldoen om comfort te bieden aan de eindgebruiker?
Ik geloof in elektrische mobiliteit. Het rijdt comfortabel, stil en duurzaam. Maar of het, vanwege de laadtijd en actieradius, een belemmering gaat vormen voor mijn werk, daar ga ik de komende weken achter komen. Ik ben benieuwd wat me te wachten staat. Én hoe vaak ik zelf sta te wachten.

Over 2 weken deel ik graag met jullie op dit blog de kennis en ervaringen die ik heb opgedaan met dit experiment. Jullie kunnen mijn bevindingen, vertragingen en rijplezier ook iedere dag volgen via Twitter: @PaulAppeldoorn

Smart Mobility | Elektrisch rijden

2 reacties

  1. one&lonely -

    ” Ga ik voor zeker (met de trein) of kies ik voor de elektrische auto?”

    Is transport met de elektrische auto onzeker? Technisch?

  2. Sjaak -

    Ik ben benieuwd, zeker in het licht van de spoor-perikelen van afgelopen week (die overigens nog steeds voortduren) waarom je de trein zekerder acht dan de elektrische auto.

    Ik kan me voorstellen dat er niet overal laadpalen staan en je op die manier niet zeker bent of je nog thuiskomt met de auto, maar de zekerheid van het spoor heeft zich de afgelopen jaren ook ontoereikend doen blijken.

    Ik kijk overigens uit naar je volgende blog; ben erg benieuwd welke hinder of juist voordelen je ondervindt van elektrisch rijden :)

plaats een reactie