elektrischrijden_klein

1 maand elektrisch: Het kan slimmer

Als je veel kilometers maakt is elektrisch rijden een klein avontuur waarvoor je pioniersgeest nodig hebt. Zonder nadenken in je auto springen is er niet bij, want een lege tank opladen, neemt vijf uur in beslag. Het betekent dat je altijd vooraf moet plannen hoe je op je bestemming komt en waar je de auto aan de lader kunt leggen. Maar dat kan snel beter worden.

Elektrisch rijden biedt comfort. Het is leuk. Je rijdt stil. De auto trekt lekker vlot op. Met groene stroom is het ook nog eens duurzaam. En dat wekt sympathie op! Ik krijg bijna overal positieve reacties. Mensen zijn bereid hun vergaderingen in het midden van het land te plannen zodat ik niet eindeloze afstanden hoef af te leggen. Bijna overal waar ik moet zijn, staat ergens een oplaadpunt in de buurt. Toen ik mijn auto bij de Kwikfit-garage in Den Haag aan de laadpaal legde, kreeg ik zo maar een muts mee omdat ik een eindje door de kou moest fietsen. Bij een ander bedrijf werden er foto’s van mij en de auto gemaakt en naar me getwitterd en gemaild. Ik heb geen vergadering gemist en ben niet – nou ja vrijwel niet – te laat gekomen op vergaderingen.

En soms zit het tegen, bijvoorbeeld als een laadpunt niet werk en je dat vooraf niet weet. Een stopcontact vinden is echter geen probleem, dus tanken kan overal. Maar dat gaat wel langzamer en dat vereist dat je alternatief vervoer achter de hand moet hebben om thuis of op je werk te komen. Of dat je de vergadering moet rekken om de accu langer op te kunnen laden. Of met een slakkengangetje van 90 kilometer per uur over de snelweg moet. Kortom, elektrisch rijden voor de lange afstand vergt op dit moment flexibiliteit van de gebruiker.

Mobiliteit en service
De vraag is dan of ik elektrisch zou willen blijven rijden. Ja en nee. Ja, want het rijdt prima, het is een duurzaam vervoersalternatief en ik hou ook wel van pionieren. En als ik dagelijks minder dan 120 km zou rijden, kan het eigenlijk probleemloos. Maar voor structureel zakelijk gebruik wil ik er graag een OV-kaart bij, om met de trein te kunnen reizen als dat beter uitkomt. Ik wil ook een auto die sneller kan laden, een snellaadpunt thuis voor de deur en een op mijn werk. Dan werkt het. Dan heb je namelijk een echt complete mobiliteitsoplossing.

Ook heb ik ervaren hoe belangrijk service is. Bij mijn huis was het oplaadpunt een aantal dagen buiten dienst en ik werd onvoldoende geïnformeerd over de status van de paal. Betrouwbaar werkende infrastructuur met een snelle en effectieve storingsservice geeft meer vertrouwen in het reizen. Als consument wil ik ook méér informatie krijgen over waar laadpalen staan, of ze bezet zijn en of ze het echt doen. En als mijn auto ergens aan de laadpaal staat, wil ik weten of hij aan het laden is, of hij vol is en zo nee, hoe ver ik ermee kom. Die gegevens wil ik op mijn mobiele telefoon kunnen zien. Samen met de informatie over hoe je het best kunt rijden om zo snel mogelijk op je bestemming te komen. Want ook dat kan slimmer dan nu.

Slimme netwerken
Slimme netwerken spelen in mijn visie een belangrijke rol in het bieden van service, gebruikersgemak en zekerheid over mobiliteit. Chips worden kleiner en kleiner, ze kunnen meer en meer en worden goedkoper. We staan niet ver meer af van ‘Smart Dust’ zoals NXP dat noemt, chips kleiner dan 2 bij 2 mm.  Alles krijgt een chip: ‘the internet of things’. Daarmee komen grote hoeveelheden informatie beschikbaar over het gebruik van onze apparaten en ons eigen gedrag. Als ik denk aan elektrisch rijden, is het in ieder geval nu al mogelijk om gebruikers meer informatie te geven over actieradius, laadtijd, beschikbaarheid van laadpalen. En dan is het een kleine stap om je auto te laten communiceren met je agenda, zodat hij op het juiste moment volle accu’s heeft.

Dit vormt voor Heijmans een mooie uitdaging. Slimme netwerken kunnen wij niet alleen maken. Daarvoor is het hebben van partners cruciaal. Partners waarmee we een totaal oplossing aan gebruikers kunnen gaan bieden. Op mobiliteitsgebied en op energiegebied. We gaan dit jaar, onder meer samen met onze partners in het Smart Energy Collective, smart grid projecten starten. Daarbij betrekken we ook de toekomstige gebruikers.

Ik heb nu een tijd zelf mogen ervaren wat ik eigenlijk nodig heb bij het elektrisch rijden. Want als het er op aan komt, maken de service, gemak en zekerheid die de consument ervaart onze producten tot een succes, of niet.

Smart Energy | Elektrisch rijden

8 reacties

  1. one&lonely -

    Je hebt nu gratis een maand rondgereden. Ben wel eens benieuwd wat electrisch rijden door de jaren heen kost, dus het totale kostenplaatje versus normale auto’s. Geen idee hoe groot het enthousiasme dan is!
    gr
    one&lonely

  2. Sjaak -

    @ hierboven,

    Ik weet niet wat de capaciteit van de accu’s in de auto is, maar kan me niet voorstellen dat één lading erg duur is. Prijzen voor ‘stroom’ liggen rond de 21 cent per kWh, zeg nu dat je aan accucapaciteit hebt van 20kWh, dan heb je een flinke accu. Kost je 4 euro om op te laden. Als je daarmee ongeveer 400-450 kilometer kunt rijden heb je een goedkope rit ;) Zelfs als je aan een laadpaal een halve euro per kWh betaald rij je voor 10 euro weer 400-450 kilometer.

    Je moet je afvragen hoeveel schoner elektrisch rijden is ten opzichte van fossiele brandstoffen. Stroom moet opgewekt, omgezet, getransporteerd, omgezet en vervolgens opgeslagen (in de auto) worden waarbij flinke verliezen kunnen optreden. Bij het laden van een elektrische auto komt veel warmte (of zeg maar gerust hitte) vrij die ten koste gaat van de stroom die je eigenlijk wilt gebruiken om te rijden.

  3. Arno -

    Je bent een dappere pionier. Hou vol, electriciteit wordt goedkoper en dan lach je iedereen uit. Hoewel, help eens mee dan maken we met electriciteit methanol van CO2, kun je daarop rijden.
    Volgende hoofdstuk?

  4. Cecil -

    Hey Paul, bekijk eens naar het initiatief hieronder van car2go. Een paar van de nadelen die jij hierboven opnoemt kunnen zo worden vermeden. De auto is dan niet meer jouw bezit, maar dat boeit niet.

    http://www.car2go.com/amsterdam/nl/ En klik vooral op de ‘car2go-zoekapplicatie’ links van het scherm.

  5. Terpstra -

    Beste Paul, maak je opok gebruik van websites zoals http://www.laad.nl ? En heb je hier profijt van in de praktijk ?

  6. Paul -

    @terpstra: Dank voor je reactie. Ik heb in mijn testperiode deze site niet ontdekt, wellicht was die er nog niet. Wel erg bruikbaar! Ik hheb vooral gebruik gemaakt van de app van laadpalen.nl en van essent. Werkte goed en het wordt voor de ev rijder steeds makkelijker!

  7. Tom -

    Hmm ik vraag me nog steeds af of de voordelen wel opwegen tegen de nadelen. Op dit moment dan.. Ik weet zeker dat het over een tijdje zeker een betere oplossing is dan een auto op benzine, maar ik heb het idee dat we er nog niet helemaal klaar voor zijn. Zit daardoor toch wel erg te twijfelen of ik de Nissan Leaf zal aanschaffen of niet. Heb hem pas bij http://www.leendertvdborn.nl bekeken en het is wel echt een mooie wagen moet ik zeggen!

plaats een reactie